În luna martie a anului trecut, în inima comercială a navigației mondiale, inimaginabilul s-a întâmplat. Una dintre cele mai mari nave de containere din lume, Ever Given – un gigant plutitor de dimensiunea Empire State Building și mai greu decât 30 de Turnuri Eiffel – a rămas blocată timp de șase zile în Canalul Suez, provocând o criză fără precedent. La acel moment, valoarea estimată a încărcăturii sale era de 775 de milioane de dolari, mare parte din ea fiind fructe și legume, care mai târziu au trebuit distruse.
Un documentar francez (cu dialog în franceză, engleză și arabă), difuzat de Viasat Explore în 23 martie, ora 22:00, prezintă în amănunt evenimentul, la un an de la una dintre cele mai ample operațiuni de salvare navală.
Nave excepționale
Astăzi, 90% din comerțul mondial este efectuat pe mare. Majoritatea navelor comerciale ce transportă containere sunt în tranzit permanent, leagă toate marile porturi din lume și sunt garanții transportului maritim. Ever Given este o astfel de navă. Este un transportor japonez construit în 2018, administrat de un echipaj tehnic german, navigând sub pavilion panamez, cu armator taiwanez. O sumă de caracteristici care reflectă complexitatea lumii maritime.
Cel mai impresionant aspect este dimensiunea sa. Măsoară 400 de metri lungime pe 60 de metri lățime și este capabil să transporte peste 20.000 de containere. Este una dintre cele mai mari nave comerciale din lume.
Ea ilustrează perfect cursa pentru gigantism care se desfășoară în traficul maritim. În 10 ani, navele de marfă și-au dublat capacitatea de încărcare de la 10.000 TEU la 20.000 TEU (TEU – Twenty Equipment Unit, unitate de măsură a capacității de încărcare a unei nave, ce se calculează divizând lungimea vasului la 20). O evoluție cu atât de importantă, cu cât infrastructurile maritime nu reușesc să țină pasul, într-atât încât doar 6 porturi din lume sunt capabile să găzduiască acest tip de navă.
Călătoria
Sâmbătă, 13 martie 2021, Ever Given părăsește portul Tanjung Pelepa din Malaezia. Tocmai a încărcat aproape 20.000 de containere cu tot felul de mărfuri: fructe și legume, carne, componente electronice, calculatoare, mașini, ceai, tot ce alcătuiește comerțul mondial de astăzi… Umplut în totalitate, a ajuns la o greutate de aproximativ 220.000 de tone.
Ever Given pornește într-o călătorie de 15 zile și 12.000 de kilometri, al cărei punct final Rotterdam, în Olanda. Și, precum toate ambarcațiunile care asigură transport de marfă între Asia și Europa, Ever Given va folosi Canalul Suez.
Canalul Suez, o axă maritimă majoră
La zece zile după plecare, Ever Given, care tocmai a traversat Oceanul Indian, se pregătește să intre în Canalul Suez.
Realizat între 1859 și 1869, acest canal a schimbat rutele și a accelereazat comerțul între cele două continente. Un proiect nebunesc, care permite navelor să conecteze Marea Roșie de Marea Mediterană fără a trece prin Capul Bunei Speranțe. O economie de 10 zile și 10.900 de kilometri. Astăzi, este un punct strategic care concentrează singur 10 până la 13% din comerțul mondial.
Canalul a continuat să crească pe măsură ce transportul maritim a evoluat. În urma ultimelor lucrări majore de dezvoltare, din 2015, are o lungime de 193 de kilometri, un pescaj de 20 de metri și o lățime de 300 de metri. O nouă cale navigabilă a fost creată și în nord, între Port Said și Marile Lacuri Amare, ce ar trebui să permită trecerea a 97 de nave pe zi până în 2023, în loc de 49 înainte de lucrări.
Treversarea
Marți, 23 martie, în jurul orei 12:10, Ever Given s-a oprit în marele Golf Suez împreună cu alte nave. În jurul orei 5:50, remorchere aparținând Autorității Canalului Suez s-au apropiat de navele aflate pe punct de a trece, aducând la bord piloții care îi vor însoți pe căpitani în timpul traversării. Având în vedere dimensiunea acestor nave și lățimea canalului, manevrele pot fi complicate.
Mai ales că în ziua aceea vremea era capricioasă. Autoritatea Meteorologică Egipteană dădea de câteva zile avertismente asupra unui vânt binecunoscut egiptenilor, „Khamsin”, vânt venit dinspre vest, capabil să bată cu până la 140 km/h, imprevizibil și acționând în rafale.
La ora locală 7.18 A.M., Ever Given intră în canal pe poziţia a treia. În faţa sa, Cosco Galaxy, o navă de dimensiuni şi greutate echivalente. Acesta din urmă este escortat de un remorcher portuar. Prezența acestuia asigură manevrele și poate fi esențială în cazul unei probleme.
Însă, Ever Given și nava din urma sa întreprind traversarea fără remorcher.
Efectul vântului asupra Ever Given
Zece minute mai târziu, ieșind din primul viraj, Ever Given afișează o viteză prea mare pentru Canalul Suez – naviga cu 13 noduri, iar viteza autorizată este limitată la 8 noduri. Ipotezele experților leagă această creștere bruscă a vitezei de efectul vântului. În acea zi, rafale de vânt au ajuns la 70 km/h și conform calculelor oamenilor de știință, cu datele înregistrate, nava ar fi fost lovită pe partea stângă cu o forță echivalentă cu 370 de tone.
Conform lor, singura soluție era creșterea vitezei pentru a se desprinde de efectul vântului. Totuși, această decizie nu este lipsită de risc într-un pasaj atât de îngust precum Canalul Suez.
Incidentul
Marți, 23 martie, la ora locală 7:40 A.M., Autoritatea Canalului Suez a anunțat că o navă de marfă lungă de 400 de metri a eșuat în partea de sud a canalului. Oricât de incredibil ar părea, incidentul, petrecut pe o porțiune cu sens unic, bloca astfel drumul pentru toate celelalte nave.
Companiile maritime intră în panică și apar întrebările – Cât timp va rămâne blocat Canalul? Rapid, primele nave egiptene de salvare ajung la fața locului, evaluând situația. Nava nu pare să prezinte nicio pagubă materială gravă, iar cei douăzeci și cinci de membri ai echipajului sunt sănătoși și în siguranță. Nu există nici poluare sau daune de raportat asupra încărcăturii navei, iar cele 20.000 de containere sunt nevătămate.
Remorcherele mici din port încearcă apoi să pună nava înapoi pe direcție. Nimic nu funcționează. În timpul zilei, o mică armată de șapte bărci s-a adunat în jurul monstrului de metal inert, paralizat. Remorcherele și-au dublat dimensiunea și puterea, dar nimic nu ajută; Ever Given rămâne nemișcat.
Operațiunea de dragare
Autoritatea Canalului Suez a chemat rapid profesioniști în salvare pentru a elibera Ever Given. Compania olandeză Boskalis-Smit Salvage preia frâiele operațiunii. Răspunsul lor – prova bărcii este complet scufundată în malul canalului. Acțiunea remorcherelor nu va fi suficientă, este absolut necesară îndepărtarea stâncii și a nisipului din jurul părții din față a vasului.
Joi, 25 martie, autoritățile Canalului Suez au expediat una dintre ambarcațiunile lor cu caracteristici deosebite. O dragă uriașă numită Mashhour. Această unealtă plutitoare lungă de 140 de metri are un braț articulat subacvatic capabil să spargă pietre și să aspire nisip.
Este necesară îndepărtarea a 15.000 – 20.000 mp de nisip pentru a ajunge la o adâncime de 12 până la 16 metri și a readuce nava pe linia de plutire. În același timp, pe uscat, buldozerele funcționează zi și noapte. Vineri, 26 martie, 87% din acest proces era deja realizat de drage.
Consecințele pentru comerțul internațional
La mai bine de 4 zile de când Ever Given a paralizat traficul maritim, consecințele asupra comerțului mondial încep să se simtă. Piețele financiare intră în panică și toate companiile de transport maritim care trebuie să furnizeze materii prime sunt îngrijorate să-și vadă transportoarele îngrămădite pe ambele maluri ale canalului.
Din păcate, singura alternativă pe care o au este să ocolească Africa prin Capul Bunei Speranțe… Un ocol de 9000 de kilometri, în medie 10 până la 11 zile extra, și un consum de păcură grea în valoare de 300.000 de dolari. Între timp, Egiptul pierde echivalentul a 12-14 milioane de dolari pe zi.
Ochii lumii sunt ațintiți asupra operațiunii de salvare.
O operațiune de remorcare fără precedent
Niciodată înainte nu a fost nevoie de o operațiune de acest fel pentru ca o navă să fie repornită în Canalul Suez. Deși incidentele nu sunt neobișnuite, navele de marfă sunt repuse rapid pe direcție, iar Autoritatea Canalului Suez are resurse semnificative pentru a reacționa rapid și eficient în cazul unei probleme. Dar de data aceasta, problema este cu totul alta.
În timp ce operațiunea de dragare este aproape încheiată, echipa de salvare își pune toate speranțele într-un fenomen natural, mareea. Din fericire, luni, 29 martie, în canal se așteaptă ca mareea puternică să crească nivelul apei cu 28 până la 30 de centimetri. Pare puțin, însă înseamnă câteva mii de tone de apă în plus sub navă.
Pentru această nouă fază a operațiunii, două noi remorchere întăresc echipa de salvare: The Alp Guard și Carlo Magna, de două ori mai puternice decât actualele remorchere din port. Toate remorcherele se poziționează în jurul Ever Given – forțele trebuie coordonate între navele care trag și cele care împing, având grijă în același timp să nu deterioreze structura navei.
Luni dimineață, odată cu presiunea apei în creștere, Ever Given iese în sfârșit din pământul stâncos, iar remorcherele o aduc înapoi pe direcția canalului pentru a o îndepărta de țărm…
Au fost necesare 14 bărci pentru a muta acest gigant de 220.000 de tone pentru a permite reluarea traficului. Canalul Suez își va fi oprit activitatea timp de aproape 6 zile, un eveniment nemaivăzut până acum în istoria transportului maritim.
Bilanțul unei crize fără precedent
Mulți experți din lumea maritimă au discutat consecințele acestui incident care a reverberat multe luni după ce s-a încheiat. Autoritățile egiptene și Organizația Maritimă Internațională au lansat o anchetă pentru a stabili cui aparținea responsabilitatea, iar Egiptul a cerut despăgubiri de 900 de milioane de dolari de la armatorul Evergreen, care deține Ever Given (sumă micșorată ulterior la 550 milioane).
Dar, chiar mai mult decât problema responsabilităților, întrebarea care trebuie pusă este „s-a atins limita de mărime a navelor port-containere”? Noua generație de nave, anunțată pentru finalul lui 2021, era încă și mai mare, ajungând la o încărcătură de 24.000 EPV. Experții și companiile trebuie neapărat să se întrebe care sunt riscurile de manevrabilitate ale acestor viitoare ambarcațiuni și ale accidentelor, mult mai grave decât cele ale Ever Given, pe care le-ar putea provoca.