Rezumat
“Maus”, romanul grafic al caricaturistului american Art SpiegelmanCe spun profesorii de istorie despre volumul “Momente din istorie – Istoria comunismului în România. Începuturile.”
Deși cuvântul „roman” ne duce cu gândul la lucrări ce conțin zeci, sute de pagini, termenul „roman grafic” este aplicat azi, pe scară largă, incluzând lucrări de ficțiune, non-ficțiune și antologizate… în benzi desenate.
Istoricul Richard Kyle a inventat termenul „roman grafic” într-un eseu publicat în numărul din noiembrie 1964 al revistei fanzine Capa-Alpha. Termenul a devenit familiar după succesul comercial al volumului “Maus” de Art Spiegelman (1986), apoi edițiile colectate ale lui Frank Miller “The Dark Knight Returns” (1986) și “Watchmen” ale lui Alan Moore și Dave Gibbons (1987). Industria cărții a început să folosească termenul de „roman grafic” ca o adevarată categorie în librării, începând cu anul 2001.
“Maus”, romanul grafic al caricaturistului american Art Spiegelman
Revenind la “Maus”, romanul grafic al caricaturistului american Art Spiegelman, acesta îl înfățișează pe Spiegelman intervievându-și tatăl despre experiențele sale ca evreu polonez și supraviețuitor al Holocaustului. Lucrarea folosește tehnici postmoderniste și îi reprezintă pe evrei ca șoareci, pe germani ca pisici, polonezii ca porci, englezii ca pești, francezii ca broaște, suedezii ca cerbi, iar americanii sunt câini. În 1992 a devenit primul și singurul roman grafic care a câștigat un Premiu Pulitzer. Volumul a patruns în școli ca reper în lista lecturilor suplimentare tocmai pentru că propune un subiect real, dur, greu de imaginat azi, dar oferit generațiilor prezentului prin intermediul benzilor desenate, o modalitate ușor de abordat, de acceptat, oricât de dificilă ar fi tema.
“Adaptarea romanelor istorice sub formă de benzi desenate a devenit în ultimii ani foarte populară pe piața internațională. Prin forța sa narativă și grafică, prin preocuparea sa pentru adevărul istoric, romanul grafic cu subiect istoric se pretează foarte bine unui studiu începând cu clasa a V-a până la liceu și facultate. Permite astfel abordarea noțiunii de ‘memorie’ în toate, sau aproape toate, aspectele sale: defectele și recompozițiile memoriei, amintirile individuale, colective, naționale etc. Noțiunea de memorie este în centrul transmiterii istoriei”,
declară Mihai I. Grăjdeanu, autorul de benzi desenate care lansează în aceasta lună primul volum din seria: “Momente din istorie – Istoria comunismului în România. Începuturile” (editura Fundației Culturale “Memoria”), un roman grafic istoric interactiv, gândit pentru orele de istorie din școli, licee și facultăți.
Ce înseamnă conceptul de roman grafic interactiv?
M.I.Grăjdeanu: Romanul grafic “Istoria comunismului în România” prezintă istoria pe înțelesul copiilor și adolescenților, prin conceptul de bandă desenată aplicată. A fost lansat mai întâi în revistele Comics Didactic prin care i-am invit pe cititori să răspundă la întrebări din contextul poveștii prezentate. Banda desenată reprezintă un bun intermediar pentru a transmite cât mai direct informația istorică. Impactul vizual dat de desene îi atrage pe elevi, memorând astfel mult mai ușor această informație. Volumul de bandă desenată istorică va deveni astfel și un suport bun de folosit în școli, licee și chiar facultăți, atât de către profesori cât și de elevi. Proiectul se adresează în principal copiilor, adolescenților, dar banda desenată, și în acest caz romanul grafic, își găsește locul și în rândul persoanele mature. Banda desenată istorică este un mod de exprimare ce ne permite să înregistrăm, să prezentăm și să păstrăm vie istoria. Banda desenată nu este doar un simplu produs de divertisment popular. Acest domeniu s-a plasat în spațiul comercial ,,mainstream” (benzi desenate comerciale cu super-eroi), însă provocarea este aceea de a crea și propune benzi desenate educative. Studierea în gimnaziu, liceu si facultate, prin benzi desenate, a regimului comunist din România, este un exemplul semnificativ de învățare a istoriei abordând memoria colectivă.
Banda desenată didactică poate fi un deschizător de drumuri noi în sistemul de învățământ din România?
M.I.G.: Da, aspectele pedagogice ale benzilor desenate sunt multiple, începând de la școala primară până la liceu, inclusiv sistemul universitar. Tot mai mult ne întrebăm cum putem să îi motivăm pe elevi să înveţe, cum putem să le captăm atenţia şi să le transmitem cunoştinţele necesare. De cele mai multe ori ne bazăm pe cuvinte în transmiterea informaţiilor, însă am observat că generaţia actuală de elevi are nevoie de mai mult. Cuvintele nu mai au aceeaşi putere, nu mai reuşesc să capteze, pe deplin, atenţia elevilor. Cuvintele au nevoie de ajutor pentru a transmite mesajul dorit, iar imaginea poate completa ceea ce lipseşte. Istoria povestită prin benzi desenate reprezintă o oportunitate pentru elevi de a-și îmbogăți cunoștiințele și vocabularul, iar desenul stârnește anumite impresii și trăiri interioare care nu pot fi exprimate altfel.
Cum putem capta atenția copiilor ținând cont că sunt foarte mult atrași de jocurile video?
M.I.G.: Generațiile de copii și tineri trăiesc astăzi într-un univers în care ecranul este pe primul loc (telefonul mobil, tableta, televizorul, jocul video, computerul sau laptop-ul) care modifică modul în care socializează, precum și percepția lor despre educație. Pentru a revitaliza metoda de învățare la școală sunt necesare propuneri inovatoare, iar prin BD Historia – benzi desenate istorice și mai ales Comics Didactic (literatura română în benzi desenate) am demonstrat că se poate.
Ce spun profesorii de istorie despre volumul “Momente din istorie – Istoria comunismului în România. Începuturile.”
„Materialul este foarte interesant și educativ. Acest gen de auxiliar didactic este folosit pe scară largă în Japonia. Materialul poate fi folosit cu succes la liceele umaniste și vocaționale, unde se și predă opționalul de Istoria comunismului.”
– Prof. dr. Maria Rițiu, Colegiul Național „Emil Racoviță”, Cluj-Napoca
“O apariție editorială inedită pentru școala istoriografică românească, care vine să ofere o imagine grafică, vie, asupra unuia dintre momentele de cotitură din istoria contemporană a României, apariția și instaurarea regimului comunist. Volumul lui Mihai Grăjdeanu prezintă într-o nouă “lumină” elevilor și publicului larg, personajele și momentele ce au făcut posibil drumul țării noastre către comunism. Un volum interactiv care îi ajută pe elevi, dar și pe profesori, să vizualizeze evenimentele, un adevărat “documentar” în imagini al istoriei comunismului românesc.”
– Camil Ionescu, profesor de istorie, Colegiul Național “Dr. Ioan Meșotă”, Brașov
“Lucrarea este diferită de alte romane grafice, deoarece dozează optim informația vizuală, cea științifică și problematizarea. Cititorul este invitat să gândească și să analizeze. Este o resursă didactică ce poate fi folosită atât în gimnaziu, cât și în liceu. Ea își atinge scopul, trezind interesul pentru a fi parcursă filă cu filă. Pe scurt: poate crea dependență!”
– Prof. Janina Burlacu, Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza”, București
- Text de Mădălina C. Diaconu