Tinerii părinți știu că bebelușii consumă un număr foarte mare de scutece. Știu și că mărcile care conțin mult plastic sunt și cele care nu doar că poluează enorm, dar care produc și cele mai multe iritații pe pielea bebelușilor. Având în vedere aceste lucruri, Ana Voicu (Owner & General Manager) a avut ideea unei afaceri care să-i ajute pe „micii oameni să protejeze natură încă din primele zile ale vieții”. Așa s-a născut Zuluff, prima marcă românească de scutece eco-friendly, realizate 100% din fibre de bambus și celuloză din lemn sustenabil certificată FSC.
Cum a apărut Zuluff?
Am știut mereu că vreau să am o afacere, dar am avut nevoie de 10 ani în corporații ca să o găsesc și să-mi fac curajul să o încep. Zuluff a venit natural – lucrasem 6 ani în P&G, o parte din ei chiar pe Pampers și îmi plăcea retailul și provocările lui. După, am lucrat 2 ani în deschiderea pieței pentru un producător străin de prăjituri ambalate, unde am învățat o mulțime de lucruri despre starting up. Știam că îmi doresc un business de nișă, într-o categorie suficient de mare cât să permită creșterea și relevanța businessului și îmi doream să fac ceva în plus față de concurenții mei. Așa a apărut Zuluff, prima marcă românească de scutece de unică folosință parțial biodegradabile – pornită din experiență, un pic de vinovăția de a fi împins mult plastic în piață în vremurile corporate și din dorința de a crea și în România branduri „ca afară”.
Spune-mi un lucru mai puțin știut despre brandul vostru.
A fost foarte greu să ajung la design-ul actual al brandului – după multe încercări eșuate cu designeri, logo-ul i-a reușit unui prieten inspirat și mi-a plăcut din prima, identitatea de brand am construit-o singură, prin multe iterații. Procesul a fost însă atât de interesant încât mi-am descoperit pasiunea pentru graphic design, așa că azi mă ocup de grafică și layout pentru toate produsele noastre. Frumusețea de pictură de pe ambalajul actual al produsului este realizată de ilustratoarea româncă Alexia Udriște – am vrut să avem un design delicat, rupt dintr-o carte ilustrată de copii.
Povestește-mi un pic despre produsele voastre (îndeosebi despre scutece) și prin ce se deosebesc de celelalte de pe piață.
Scutecele de unică folosință sunt, conform unui studiu european, în topul poluatorilor din gropile de gunoi. Sunt produse făcute integral din plastic, non biodegradabile, non compostabile, care se înmulțesc necontrolat în gropile de gunoi. În România se nasc 180.000 de copii pe an, care vor folosi scutece până la 2 ani, minim 4-5 bucăți pe zi, în fiecare zi. Asta înseamnă, doar în România, peste 20.000 de tone de deșeuri plastice nereciclabile în scutece de unică folosință.
Zuluffii au în compoziție 75% materiale naturale – fibra de bambus și umplutură de celuloză care se biodegradează în câteva luni. Mai mult decât atât, este un scutec perfect compostabil, avem cliente care fac asta deja. E un produs premium, cu toate calitățile unui scutec de top, biodegradabil, fără loțiuni, substanțe chimice sau miros. În cazul în care vă întrebați de ce nu e 100% biodegradabil, răspunsul e simplu – nu există încă tehnologia pentru geluri superabsorbante (substanța minune din interiorul oricărui scutec care absoarbe lichidul și îl transformă în gel, împiedicând astfel scurgerile) ecologice. Un scutec de unică folosință, fără gel este, din păcate, ineficient – nu absoarbe suficient. Așa că, până la noi inovații tehnologice, 75% e maximul de pe piață (stai fără griji, sunt câteva start-up-uri super faine care au prototipuri super interesante pentru gel din alge; deci, în câțiva ani poate o să scăpăm și de el).
Cât de greu a fost să ajungeți în magazinele din țară?
Am avut șansa să fim listați național încă din prima zi, în întreaga rețea dm. Cei de acolo au crezut în noi și în produs și ne-au dat o șansă extraordinară. Au urmat apoi parteneriatele cu BebeTei, Elefant și o serie de magazine mai mici. Încă încercăm să intrăm în marii retaileri, e complicat să îți faci un loc la raft în conturile internaționale când ești un brand mic într-o categorie dominată de giganți. Avem însă răbdare cu ei, sunt sigură că încet-încet o să găsim deschidere și acolo pentru mărci românești de nișă.
Cum v-a afectat pandemia și cum v-ați adaptat în această perioadă?
Cel mai mare impact în urma pandemiei a venit din cauza creșterii costurilor – costurile de transport au crescut de aproape 10 ori, costurile materiilor prime de toate felurile au crescut considerabil, de la produs la ambalaje. E o situație foarte delicată acum în piață cu creșterea tuturor prețurilor care abia acum începe – o mare parte din aceste costuri nu au fost încă reflectate către consumator, dar, inevitabil, anul viitor vom avea parte de scumpiri majore în continuare.
Ce urmează pentru Zuluff în următorii ani?
Anul viitor ne concentrăm pe distribuția naționale și internațională a produselor deja existente în portofoliu și cochetăm cu ideea deschiderii unui concept store în București, un butic chic în care să ne întâlnim cu clientele la o cafea post pandemie. Pe termen mediu și lung avem în plan să adăugăm și alte produse de unică folosință sustenabile în portofoliu și să creștem și promovăm în România categoria de scutece și chiloței refolosibili.
- Text de Gruia Dragomir.