Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 12/03/2021
Lifestyle

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Delia Mitrache De Delia Mitrache
Comentarii RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine” Share RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”


„Este o diferență între parfumeria de brand, de mass market, și parfumeria de nișă, respectiv parfumeria de artizan. Ca artizan ai maximum de libertate, poți să faci ce vrei, iar mie asta îmi vine ca o mănușă, dar trebuie să ai și knowledge, altfel rămâi tester pentru un brand mare unde ţi se cere mai puțină creativitate, unde mai mult verifici și răsverifici norme de calitate.”, a început prin a ne spune RALUCA VASILE, singurul parfumier român certificat internațional în parfumerie naturală conform New Luxury Code și International Perfume Foundation Standards. Creatoare a multipremiatelor colecții concept Your Personal Aroma (YPA Artisan Parfums) și inițiatoare a atelierelor de creație Perfumery Lab, Raluca Vasile reprezintă călăuza ideală pentru o incursiune în lumea parfumeriei, o lume pe care o apreciem olfactiv în viața de zi cu zi dar nu ni se deschide pentru a o cunoaște în esența ei decât cu totul accidental.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Raluca, suma de ingrediente din care se poate obține un parfum este relativ limitată dar în magazine dăm de mii de arome. Cum se explică faptul că parfumeria nu rămâne cantonată într-o gamă limitată de expresii?

Observația ta este corectă, există o criză de ingrediente în lumea parfumeriei de mulți ani, pornind de la faptul că nu mai are cine să lucreze pe câmp, pe plantații… aceeași situație de care ne văităm noi în România este în toată lumea. Anul trecut a fost depus un manifest la Nisa, mai mulți parfumieri consacrați revoltându-se împotriva sistemului pentru că brandurile mari – care s-au dus foarte mult către sintetic – au tot promovat subcultura și lipsa cunoștințelor despre ce este în parfum, ce conține, care sunt ingredientele, ce dă valoare, diferența între sintetic și natural, care sunt beneficiile. Au apărut foarte multe alergii în rândul populației, efecte adverse, și nimeni nu spune de ce, toată lumea dă vina pe criza ingredientelor când de fapt e și o lipsă de cultură. Sunt din ce în ce mai puţin prezente şcolile care pun parfumierul în față și industria care revine la origini și vorbește mai mult despre ingredient, cea cu parfumierul în față şi nu cu brandul, nu cu VIP-ul, adică lucrurile destul de superficiale cu care a fost asociat parfumul de mass market până acum. Asta cu toate că fiecare casă mare încearcă acum să-și promoveze zonele sau plantațiile de unde aduce ingrediente mai rare, mai speciale, apropo de ce e diferit, că trebuie să ai și un ingredient diferit în toată lumea asta sintetică. Un pic de natural chiar îl vezi, doar că… se relevă și în preț.

Dar casa Guerlain, de exemplu, este faimoasă de aproape 200 de ani pentru politica de a-și controla ingredientele naturale “from field to flacon”. S-au schimbat obiceiurile în lumea voastră?

Da. 99% sunt parfumuri de sinteză din tot ce e mass market. Puține parfumuri, chiar și cele de nișă, conţin ceva natural iar acelora le crește prețul… deci poate vorbim de ceva natural la un parfum care trece de 100 de euro. Sub acest preț ar trebuie să fie o colonie, o diluție cumva, iar ca să păstrezi ingredientul și să aduci un plus de valoare parfumeria devine o artă. Tu, ca parfumier, trebuie să știi să compensezi această lipsă de ingredient prin cunoștințe de chimie, de artă, de combinații, de călătorii, ca să vezi cum miroase un ingredient în natură și care e percepția consumatorului, și să poți să replici un anumit ingredient lipsă numai din acorduri, numai din ingrediente pe care le ai, că există și această variantă… dar aici trebuie să fii artist. Chiar am vorbit despre asta cu Christophe Laudamiel [maestrul parfumier fondator si presedinte al Academy of Perfumery and Aromatics – n.r.] şi apoi cu Jean-Claude Ellena, pe care l-am întâlnit la Nisa la, probabil, ultima sa ieşire în public, fiindcă s-a retras apoi pe o insulă și a zis că vrea să creeze numai cu ingrediente naturale. Este primul și ultimul parfumier rămas în viață ce a lucrat în vremea parfumeriei care folosea naturals și el chiar știe toate etapele astea ale evoluției, ştie ce au făcut brandurile, știe ce constrângeri a avut la Hermès din lipsă de ingrediente, adică e un munte de știință. Mai e Olivier Cresp care a plecat de la Firmenich şi şi-a făcut propria companie, şi tot așa… sunt mulți parfumieri care stau câțiva ani la laboratoarele din Veneția în zona asta de testing pentru marile branduri, dar ulterior intervine această plafonare și unii și-au deschis casele proprii. Acum apare adevărul fiindcă un parfumier știe ce conține, ce ar trebui să conțină, ce face bine omului. Ca orice artist, ca orice designer, un parfumier are simțul ăsta, să creeze ceva ce are valoare, şi el vrea să lase ceva în urma lui, lucru care nu a fost permis mulți ani atâta timp cât lucra exclusiv pentru branduri sau pentru laboratoare. Dar acum piața s-a diversificat.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Raluca, ești unul dintre puținii parfumieri care, în afară de a lucra cu ingrediente naturale, ai „nebunia” frumoasă de a crea parfumuri personalizate. Cum reușești să identifici acel specific de dominante olfactive care definește personalitatea unui om?

O doză de nebunie și o căutare e în fiecare. Conceptul a pornit dintr-o curiozitate de-a mea şi pot să spun că am creat chiar și o metodă. De fiecare dată când mergeam într-o parfumerie venea cineva și încerca să îmi recomande iar eu aveam tendința asta, „Lasă-mă, eu sunt curioasă, vreau să explorez.” Când devii cunoscător nimeni nu mai poate să vină să îți recomande. Poate să îți dea sugestii. Nici eu nu recomand, spun doar „Trebuie să faci un test, să explorezi, îți fac la ateliere un test de smelling înainte, apoi treci prin câteva zeci de esențe.”, pentru că omul obișnuit nu știe ce este în spatele unui parfum. El are impresia că miroase vetiver, oud sau nu mai știu ce, dar e total altceva. Îmi spunea cineva că a mirosit un oud și miroase foarte urât. Da, ăla e oud-ul, miroase a bălegar, așa este. Este estetica urâtului în parfumerie. Ingredientele brute, mai ales rășinile, cele din zona de bază a parfumurilor – că sunt vârf, mijloc și bază, așa se creează parfumul, pe piramidă, sunt note -, cele din zona de bază deja miros urât. Trebuie topite, diluate, trebuie doar așa, un touch, ca să îi dai parfumului acel ‚je ne sais quoi’. Cele din mijloc sunt mai condimentate, combinate cu flori, iar în vârf sunt citricele, florile, este primul sniff, primul miros din sticlă. Un parfum se așează cam în 15 minute pe piele, atunci poți să zici că ăsta e mirosul lui final. În rest, evoluează… 5 minute notele de vârf, 10 minute mijloc și după aia baza. Ăsta-i parfumul natural. Parfumul natural mereu va fi un parfum care va evolua pe piele, față de mirosul sintetic care simți că e la fel. La natural mai simți un ingredient din când în când, în funcție de stare, în funcție de pH, expunerea la vreme sau, pur și simplu, memoria ta olfactivă, asocieri sau locul în care ești. Mai simți așa câte ceva din ceva. Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine. De aia nu poți să spui că i se potrivește şi unei alte persoane. De aici a pornit ideea. Toți suntem unici iar într-un parfum sunt ingrediente cu care rezonăm și ne plac dar și ingrediente cu care nu rezonăm… dar nu avem posibilitatea de a alege decât dacă ni-l creăm după preferințele noastre ori asta înseamnă că noi trebuie să experimentăm, să cunoaștem esențele, să le mirosim, să ne creăm propriile imagini, vise, așteptări. Pentru că parfumul este despre stare, despre emoție.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Olivier Cresp – Innocent Angel creator

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Christophe Laudamiel – niche perfumer, initiator of perfume manifesto in Nice in 2018

Chiar dacă, să zicem, aş avea acest simţ de parfumier, tot nu aş putea să îţi creez un parfum doar al tău fără să ştiu câte ceva despre personalitatea ta, despre ce şi cum simţi, despre preferinţe şi gusturi…

Dacă eu vin la tine și-ți spun „Aș vrea și eu un parfum personalizat.”, vorbind despre emoție, în afară de cunoașterea ingredientelor și esențelor, într-adevăr, trebuie să mă cunoști și pe mine. Ce trebuie să știi despre mine ca utilizator generic? Ce încerci să afli astfel încât rezultatul tău ca produs artistic-creativ să transmită emoție? În ce mă priveşte, metoda mea are o abordare antropologică iar cele opt arhetipuri umane sunt inspirate şi adaptate din arhetipurile jungiene. M-am întors la mintea umană pentru că formatul acesta de strateg mi-l descopăr în toate abordările. Cumva, am încercat să gândesc o formă de autocunoaștere, de self discovery, deci nu încerc să fiu intruzivă. Oamenii care vin la mine [la atelierele de creație Perfumery Lab] au deja au o curiozitate latentă acolo, ei vor să afle. Şi-atunci ei, pur și simplu, povestesc iar eu doar îi descopăr – e un fel de coaching – iar exercițiul de smelling este testul final pentru că mirosirea unui ingredient îi teleportează în anumite spații sau momente ale vieții lor. E fascinant să vezi cât de rapid este efectul mirosului care, într-adevăr, e cel mai important conector al minții umane cu memoria. Te trece în subconștient rapid. Ce vise, ce dorințe ascunse, ce lucruri nerealizate sau aspirații ai avea, ți le manifești acolo, la masa de lucru, inclusiv prin modul în care rezonezi cu anumite ingrediente. Pe unele le respingi efectiv, cu unele rezonezi. Sfatul meu este să nu te gândești prea mult, trebuie să fie efectul ăla când… știi că e pentru tine. Instinctul.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Bun, dar instinctul mă ghidează strict în funcţie de cunoştinţele mele, că dacă mă duc în magazin și doar trei branduri îmi sunt familiare, o să aleg ce-mi place din alea trei. Ce ar putea să îmi alimenteze curiozitatea pentru alte parfumuri în afara hosteselor care mă îmbie la raft cu promoţii?

Eu fac un smelling ghidat. Exercițiul de mirosire este ghidat, este o metodă. Trec prin toate familiile olfactive. Sunt cinci familii olfactive, nu că ar fi un secret… sunt florile despre care povesteam, citricele [parfumurile fresh], notele lemnoase, notele orientale și mai e familia fougere, adică parfumurile ierboase, narcotice, care sunt în zona de green. Cam astea ar fi cele cinci mari şi pentru ele sunt niște note de referință de la care pornim și le dezvoltăm, pentru că oamenii au diferite curiozități. Au mirosit, de exemplu, un parfum cu vetiver și vor să știe cum miroase vetiverul, sau câte tipuri sunt, de unde sunt… că și asta e problemă: s-ar putea să nu rezonezi cu un ingredient dacă provine dintr-o anume zonă fiindcă are un miros oarecum diferit. De exemplu, busuiocul sfânt din India [Ocimum sanctum, plantă aromatică cunoscută şi ca ‚tulsi’ – n.r.] are multiple valențe de condiment, nu e un busuioc dur ca cel cunoscut nouă, e folosit pentru starea de bine și doar el în sine, folosit ca atare, e un ingredient extrem de complex.

Vorbeşte-mi niţel despre trecerea de la partea de iniţiere la cea de creație, la munca  de… laborator.

În această primă etapă, cei care participă devin conștienți de valoarea și puterea ingredientelor și învață basic despre cum se combină între ele pe baza familiilor olfactive şi mai ales ce ingrediente nu se combină cu altele. De exemplu, nu pui niciodată de la început scorțișoara, un ingredient-cheie. Câteva picături pot să îți acopere tot parfumul, ai stricat tot. Miroși apoi a prăjitură de mere cu scorțișoară. Îl pui [uleiul esenţial] doar la final, îi dai un touch. Sunt anumite ingrediente despre care se știe că influențează acordurile și se pun la final. Ghidat, învățăm un pic și această tehnică a acordurilor. Ei își aleg ingredientele, dar la formulă eu îi sfătuiesc cum să și le combine în funcție de direcția creativă, pentru că ea se stabilește în funcție de familii [olfactive]. Asta înseamnă că de la început mergem și construim pe direcția respectivă, mai adăugăm note, mai adăugăm ingrediente. Mergem pe un filon în care doar dezvoltăm și după aceea lucrăm pe complexitate, pe intensitate, iar la final pe persistența pe piele. Cam astea ar fi etapele ca să poți să creezi ceva coerent și cumva ei, plecând de aici, realizează că parfumeria nu e o simplă joacă, să combini chestii și gata. Sunt multe teste care se fac pas cu pas și totul este gradual, construit pe experiența personală. Totul se pune cu acordul persoanei respective și nu pun alte ingrediente decât pe cele cu care a rezonat dintr-o listă mai scurtă sau mai lărgită, pentru că este posibil ca eu să scot sau să adaug mai multe ingrediente după aia, ca sa dau buclă acordului, să-i dau formă, rotunjime, să-l conturăm.

Am acum un parfum personalizat. Dincolo de asta, englezii folosesc expresia ‚to wear a perfume’, „să fii îmbrăcat” cu un parfum. Parfumul are un rol social determinant…

Are… și e invizibil.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Există coduri de utilizare ale unui anumit tip de parfum în diversele tipuri de interacțiuni umane?

Când vine vorba de parfum, sunt lucrurile acestea care ţin de bun simț și de sinceritate, cea de care vorbeam la început. Pentru că ce e parfumul la urma urmei? E o alchimie. Spune o poveste despre noi, o poveste destul de personală care, dacă este autentică, atrage. Dacă depășește anumite granițe deranjează și respinge, și de asta îmi place să folosesc termenul alchimie. E motivul pentru care suntem atrase de anumite persoane sau respingem vehement alte persoane și nu trebuie să dăm explicații pentru cum suntem și de ce. Nu e totuşi ca-n artă, îmi place și atât. „Îmi place!”… dar trebuie să spui și de ce îți place. Chiar dacă a-ți place ceva înseamnă că rezonezi cu el şi nu trebuie să te justifici. Parfumul e parte din tine.

Poate fi privit ca un accesoriu comportamental. Atelierele tale includ și guideline-uri de integrare a parfumului în „ţinuta” socială a purtătorului

Le povestesc oamenilor despre istoria parfumeriei şi a parfumurilor ca să înțeleagă contextual despre ce e vorba, că nu este o opinie personală ci un concept, atât cultural cât și de lifestyle. Parfumul a schimbat lumea la un moment dat. La casele regale unde a şi apărut de altfel, inițial se spălau cu parfum şi nu cu apă ca să se dezinfecteze, din frica de a nu li se pune otravă în apă. Şi, începând cu Maria Antoaneta, parfumul a devenit lifestyle. Chiar de la casa ei regală a pornit conceptul de parfumerie custom, personalizată. De exemplu, cea cu care am studiat eu, Isabelle Gellé, este a 5-a sau a 6-a generație – ar fi trebuit să fie, cred, a 8-a dar două generații au fost lipsă – din familia de parfumieri care a creat Gellé Frères pentru Maria Antoaneta. Vorbind de lifestyle, în zilele noastre parfumul are si o componentă socială și una culturală însă în primul rând, în cadrul social, e vorba de bun simț, să nu deranjezi. Iar diferențele care fac să atragi sau să respingi țin de natura fiecăruia. Dacă tu știi că ești mai stresat, mai agitat, transpiri mai mult, atunci parfumul tău nu ar trebui să fie unul cu oud, rășinos, trebuie să fie din zona mai spre fresh. De ce? Pentru că notele respective sunt mai volatile şi mai plăcute față de celelalte atunci când transpiri sau faci un efort. Repet, vorbim de lucruri de bun simț. La serviciu, normal, când te duci la o întâlnire nu vrei să muți nasul celor cu care stai la masă, trebuie să fie un parfum care să convingă și mai ales ție să îți dea încredere. Este aici un combinat între percepție și cum te simți tu. În general, cum te simți tu transmite și ceea ce cred ceilalți despre tine… adică foloseşte un parfum pentru job pe care-l simți că-ți dă încredere. Starea de bine chiar e lifestyle și trebuie să știi cum să o creezi și să o menții.

Percepţia celorlalţi, conturată în urma raporturilor sociale, afectează inevitabil starea de bine a unui om. Nu-şi poate însă permite acesta mici nebunii sau excentricităţi, inclusiv legate de parfumurile pe care le foloseşte?

Dacă tu ești un om echilibrat, se va simți asta. Dacă ai anumite exagerări… or să zică oamenii că eşti nebun. O nebunie avem fiecare dar poate să fie o nebunie care să placă, creativă, sau poate să fie o isterie totală, să creeze în jur anumite stări… de aia spuneam că persoanelor agitate li se recomandă mirosurile mai volatile şi nu mirosuri foarte tari care acționează asupra psihicului, asta e terapie, aromaterapie. Psihicul uman, mai ales în situația asta post-pandemie, a avut foarte mult de suferit – vorbim despre partea de well-being -, astfel încât acum, că revenim în societate, trebuie să fim mult mai atenți cu cei din jur, să ne menajăm pe noi și pe ceilalți. Eu merg cumva și pe empatie, căci a trecut mai bine de un an în care n-am știut mai nimic unii despre alții, să spunem… și nu știi fiecare cum a fost afectat. Pentru unii a fost o dramă, pentru unii a fost mai lejer, unii nu suportă să stea între patru pereți și acum nu mai suportă nimic… adică sunt oameni pe care nu-i mai recunoaștem din mai multe puncte de vedere. Psihologic este dovedit că puțini oameni sunt suficient de echilibrați încât să reziste la o izolare de mai mult de trei săptămâni, la șocuri de genul ăsta. Revenind, fiecare și-a creat confortul acasă. Trebuie să-ți creezi în mediul acela niște ritualuri zilnice de echilibrare. Parfumul ajută foarte mult psihicul uman.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Ajută-mă să înţeleg cum, dă-mi nişte exemple concrete…

Uite o metodă actuală neinvazivă și la îndemână astfel încât să pleci din start cu un mental pozitiv de dimineață: pur și simplu arzi 10 minute mixul de rășini pe care ți-l poți face tu, înveți cum să ți-l faci sau îți pui un parfum în difuzor de ambient, iar acele 10 minute sunt cruciale pentru vibe-ul tău de-a lungul întregii zile. Sau alt exemplu… Iarna, în general, persoanele sunt mai mohorâte – fiecare avem sensibilitățile noastre -, apar mai multe tipuri de disconfort și atunci seara, când te simţi ceva mai obosit, îți poți crea din combinații parfumistice – cum le mai spun eu – un nou ritual de energizare, de relaxare, de echilibru. Poate să fie și din aromaterapie, dar aromaterapia pe relaxare că și aromaterapia e pe mai multe zone: pe echilibrare, pe anumite componente corporale, dar și pe psihic, acolo unde trebuie să lucrezi mai mult în perioade ca acestea. Vezi tu, eu sunt destul de pragmatică, nu fac ceva doar pentru că mi-a venit mie o idee, ci o fac pentru că am identificat o nevoie și am creat – pe baza a ceea ce oamenii mi-au transmis – ce nu exista pe piață și era nevoie, primele mele colecții de parfumuri naturale de ambient, pe lângă astea personalizate [Your Personal Aroma], pentru că e necesar să știm ce respirăm. În general parfumul de ambient este mult mai pretențios decât cel de corp… cred că și realizăm că dacă nu putem să-l respirăm mai bine nu-l dăm. Dacă nu ne face bine, mai bine fără, nu trebuie să ne dăm cu ceva doar ca să mirosim. Noi încă trebuie să ne detașăm de această superficialitate de a da bine, de a pune trei straturi pe față, de a încerca să fim ceea ce nu suntem. Ne duce într-o zonă în care ne îndepărtăm de noi și nu ne face bine de niciun fel. Masca ne-a forțat să revenim la o normalitate din punctul ăsta de vedere.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Atunci ne întoarcem la folosirea parfumului pentru că, dincolo de serviciu sau business, echilibrarea stresului profesional se face prin escapismul oferit de experienţele de going out, de socializare informală.

Parfumul de seară, acolo e personalitatea ta, cum vrei tu să fii, cum ai voie să fii. Acolo ai libertatea să îți alegi acele mirosuri pe care nu îți permiți să le porți în timpul zilei, mai îndrăznețe, că nu îți mai pasă ce spun cei din jur. În contextele mai cu tine, pentru tine, îți permiți să folosești alte arome, să fii mai aventuros, sau să te exprimi mai autentic. Mai este situația călătoriei, de deconectare totală cu viața de zi cu zi și seara. E o gândire ușor egoistă aici dar în sensul de recalibrare, de resetare totală fizic-energetic, care te pregătește pentru eforturile din restul timpului când, trăind ca un animal de societate, trebuie să ne conformăm anumitor reguli, pe când în călătorie… ai și timpul și disponibilitatea necesară de a afla mai multe lucruri despre tine, de a te liniști, de a-ți găsi coordonatele. La finalul zilei parfumeria rămâne o descoperire personală. Este despre fiecare, despre curiozitatea fiecăruia și despre o continuare și o explorare de viață. Noi ca oameni suntem în continuă schimbare, ne resetăm priorități şi stiluri de viață, cu toate că rămânem cu anumite coordonate de bază printre care şi dominantele olfactive care se formează în copilărie. Trebuie să știe și oamenii că alegerile pe care le fac conțin niște dominante care au legătură cu copilăria, niște amintiri, momente de confort, mirosul mamei, al bunicii, al casei, al dulapului, momente de deplină fericire, iar parfumeria merge în zonele astea. Eu sunt un om pozitiv și îmi place asta cu starea de bine. Spun că eu creez parfumuri pentru starea de bine pentru că parfumul e privit ca un răsfăț dar nu ar trebui să fie. Asta înseamnă cultura unui popor pentru că la egipteni, de exemplu, la popoarele arabe, femeile își fac acasă parfumurile, sunt învățate de mame… este deci și un element de cultură tradițională. Ele poartă vălurile și practic li se văd doar ochii. Atunci ele cum transmit? Cum își atrag partenerul? Prin miros unic, personalizat, făcut acasă sau făcut de cineva pentru ele. La egipteni, au și avut acces la plantații, la ingrediente, își făceau uleiuri, dar bunicile noastre, la fel, își făceau tot felul de pomezi… doar că la noi n-a ajuns industria. La ei s-a dezvoltat iar la noi a rămas în zona asta de tradiții, parfumeria nu a fost luată in serios.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Raluca Vasile şi Jean-Claude Ellena, părintele parfumeriei naturale

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Isabelle Gellé – world pioneer of natural perfumery

Cum ai făcut să treci de la faza de cunoaștere prin cea de înțelegere ca să ajungi la creație? Mă refer la perioada ta formativă. De exemplu, ai spus numele Isabelle Gellé… cred că a fost un mentor esenţial pentru tine căci așa cum tu ai devenit tu în România, ea a fost un pionier în UK în parfumeria naturală.

Lumea parfumeriei nu este atât de mare, sunt undeva până la 200 de parfumieri în zona asta care și creează. La Perfumery Art School, școala la care am studiat cu Isabelle, se înscriu destul de mulți studenți, cred ca au ajuns la 150 pe an, dar mulți renunță realizând că parfumeria nu e o joacă. Plus de asta, după o lună de zile ți se spune dacă ai vocație fiindcă există acel test… Ce simți după o oră după ce miroși? Simți compușii? Știi să-ți imaginezi? Trebuie să descrii notele alea. Notele sunt acorduri, sunt povești, sunt poezii… fiecare cum le vede, pentru că fiecare parfumier, la finalul zilei, are un stil propriu și o anume experiență de viață și vede prin ochii săi acele note. Unul simte ceva, unul simte altceva, dar sunt anumite lucruri de bază după care îți dai seama dacă cineva are vocație sau nu pentru că parfumeria e o meserie vocațională, nu poți s-o deprinzi. La un moment dat, când ajungi să fii cunoscător, îți dai seama când cineva a fost curios şi a studiat, chiar dacă nu a făcut școală. De aici pornesc bazele viitorului parfumier, în cât de curios ești. Referitor la miros, după prima lună îți spune dacă poți să creezi pentru tine. Sunt persoane care apoi evoluează, sunt curioase, capătă nivelul minim acceptabil ca să creeze parfumuri pentru altcineva dar, în primul rând, trebuie să aibă acel bun simț, acel bagaj de cunoștințe, acea viziune, acea imaginație din mai multe domenii. Parfumeria e o artă, a opta. Parfumeria este o artă, dar și o știință. E complexă.   Poți să ții o rețetă ani de zile în sertar și să nu îți vină ideea finală, conceptul, poezia din spatele ei, cum o explici publicului sau să nu găsești sticluța potrivită, cum mi s-a întâmplat.

Spuneai că nu sunteţi mulţi creatori de parfumuri naturale. Ţineţi legătura într-o formă sau alta apropo de ingrediente, descoperiri, reţete?

Eu sunt de doi ani în IPF [International Perfume Foundation, organizaţie profesională fondată în 1995, ce are ca misiune „Bringing back flowers and plants in perfumes” – n.r.]. Spuneam că anul trecut, la Nisa, a fost un manifest iniţiat de Christophe Laudamiel, care este considerat un geniu al parfumeriei actuale, și IPF vor să facă inclusiv o listă cu toți parfumierii naturali certificați din toată lumea. De ce? Pentru că e și un standard, cum ar veni. Cumva, pentru că suntem foarte puțini în lume, ori e desconsiderată meseria, ori e subapreciată, ori e diluată de cei care fac chestia asta fără să aibă prea multă știință, şi de asta s-a format lumea asta a parfumeriei, pentru că trebuie să avem o voce, inclusiv prin acest manifest. O dată pe lună și eu postez ceva documentat ori despre un ingredient ori despre istorie. Cumva mi-am asumat chestia asta făcând parte din IPF, care susține revenirea la parfumeria autentică din ingrediente naturale.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Vorbeai adineaori de găsirea sticluței potrivite pentru completarea poveştii olfactive. Cât este de important packaging-ul pentru un nou parfum?

Eu merg pe filosofia ‚What matters is inside’, că ceea ce contează este în interior, pentru că este și un manifest al meu personal. Cei care vin la mine să o facă pentru parfumerie naturală și pentru a-și asuma un cost. Dacă ne ducem însă către mass market, clar… oamenii cumpără sticla. Noi când cumpărăm parfumul ce plătim de fapt? Plătim la ora actuală în mare parte sticla, eticheta, cutia, și apoi ne întrebăm sau nu… dar ar trebuie să ne întrebăm, ce calitate mai are ce se află înăuntru. Aici e iar vina marilor branduri care, sigur, nu sunt interesate să vorbească despre lucrul ăsta dar în lumea specialiștilor se vorbește din ce în ce mai des, Despre ingrediente, despre artă, despre ceea ce este în interior. De asta eu merg de multe ori pe [varianta de] ambalaje minimaliste sau reciclate care să nu atace prețul produsului final prea mult. Nu sunt foarte multe opţiuni în zona de producție că noi nu mai avem fabrică de sticlă în România. Eu merg deci pe minimalism. Lumea parfumeriei artizanale este ceea ce e în sticlă, asta primează, și apoi mai e despre cum te implici să susții o comunitate de producători, să refolosești un ambalaj sau să îl iei de la un producător local… cumva ideea asta de a ajuta oamenii și de a sprijini mediul, despre asta vorbim în zona de parfumerie artizanală naturală, cu ingrediente organice.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Este simplu sau dificil să faci parfumerie naturală la noi?

Noi avem noroc în România cât de cât că mediul este OK dar avem ghinion pentru faptul că producătorii nu știu ce să cultive, că sunt doar anumite specii. Plus că în parfumerie, cel puțin la mirosurile florale, uleiul esențial trebuie să fie absolut… nu au knowledge și nici aparatură ca să facă absolut. Absolutul [ulei esenţial pur obţinut prin extracţia dublă – n.r.] vine prin diluție cu solvenți din flori, sunt plăcuțele acelea puse pe sticlă în untură de porc, în care se schimbă petalele la câteva săptămâni. Trebuie să ai cazane de filtrare, se ia untura ca la piftie și rămâne absolutul. E un proces complex dar și costă mai mult. La blending poți să faci și cu uleiurile esentiale dar pentru lumea parfumistică asta nu există… e aromaterapie, dar lumea neștiind zice că și în parfumerie facem blending, cu toate că am mai făcut cursuri și le spuneam „Aici facem blending nu parfumerie, adică vă învăț ce să amestecați și ce să nu amestecați, să fie clar.” și le aduceam și câteva ingrediente ca să le pot zice cam cum ar trebui să fie și să miroase absolutul. Sunt ingrediente profesionale, nu se găsesc pe piață cele de parfumerie. Am avut kituri de parfumerie și am făcut unul și de aromaterapie cu 18 esențe, trei rețete, pe care le-am trimis să le facă acasă. E forma de atelier pe care nu am mai putut să o fac in pandemie pe grupuri dar se poate face de acasă, cu ghidajul meu pe Zoom. A avut succes, chiar mare succes. E confortul de acasă. Ai rețete, ai ghidaj, ai ingrediente, ai ustensile. Pentru ‚first trial’ am creat fiecare colecție a mea pe kituri de mostre fiindcă eu cred foarte tare în explorarea diversității și a mirosirii comparabile… e vorba de curiozitate iar parfumeria despre asta este. Ca să ajungi să știi ce vrei trebuie cumva să și cunoști. Ce e în spatele parfumului de fapt? Sunt esențele, ingredientele, acordurile, trebuie să știi cam cum miros fiecare, kituri de esențe, cu rețete cum să le combini ușor, ustensile care să dea impresia că le poţi face și de acasă, ghidat, cu tot kitul. A fost foarte apreciată ideea. Sunt puține case de parfumerie care au metode pentru online, nu prea se lucrează online, fiindcă cei care vin pentru parfumerie vor offline, vor experiența, vor să te întrebe, vor să miroasă.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

Oamenii tind să aleagă arome exotice, mai rar întâlnite, sau din contră, elemente comune cu care sunt obișnuiți, elemente din copilărie cu care știu deja că rezonează?

Orientalele sunt în creștere. Sunt destul de diferite opțiunile și în funcție de vârstă, de experiență, de mediul social în care epatează fiecare. Parfumul, la urma urmei, este despre stare de bine, despre cum te simți, dar next level’ este seducția, cum să impresionezi, cum să ieși în evidență. Am creat, de exemplu, o colecție cu feromoni, pentru că mulţi oameni se întreabă cum pot să devină mai atrăgători. În parfumerie, feromonii în sine nu sunt acei hormoni despre care știm că generează atractivitate şi care se extrag din glandele animalelor, ci sunt produse substitut sau produse vegetale. Noi, cei din industria organică, preferăm extractele organice care sunt echivalente şi există echivalente pentru toate ingredientele care conțin feromoni. Dacă eu mă simt bine și sunt echilibrată și mi-am ales acele esențe care îmi fac bine pentru pH, minte, încredere, atitudine, din start am feromoni acolo…. adică e ce-mi trebuie. Îmi activează alchimia la modul de a reuşi să transmit acea stare de bine. Eu am creat parfumuri cu feromoni pentru care folosesc mai mult din acele ingrediente asociate cu răsfățul, respectiv din zona gurmandă, cum sunt fructele exotice, fructul pasiunii, santal, pepene galben, prăjitură. Deci cu feromoni și orientale avem. E o tendință care vine din spate. Vorbind de arome, Oudilicious e o zonă combinată cu oud, cu ierburi, mai masculin. Un absolut hit, ca ingredient, vetiverul este de asemenea foarte căutat, face parte din acele ingrediente hippie, cum și canabisul, e o replică a esenței de canabis, pentru că miroase ierbos-afumat. Am şi un parfum cu tabac inspirat de mariposa, floarea națională a Cubei. Și noi, în România, avem lăcrămioare, avem magnolie, care nu miroase în natură dar extractul e fabulos. E un alt miros cu care îl asociez, în diluție, nu are legătură cu cel din natură… de aia vorbim de arta parfumistică. Creez din combinaţie mirosul pe care îl știe omul din natură sau îl asociază cu ea. Altfel, noi mai avem bujor, tei, sânziene, nufăr, frezie… sunt opt, deci avem și noi rarități. Noi nu ne dăm seama. În ignoranța noastră nu ne dăm seama că România ar putea deveni un mare producător pentru industria asta dacă ar fi cineva care să studieze fenomenul.

RALUCA VASILE: „Parfumul natural evoluează cu tine și e despre tine”

  • Interviu de Ioan Big.
  • Redactor: Delia Mitrache.

Repere BIOgrafice. RALUCA VASILE este parfumier certificat internațional, holistic wellbeing coach și scent designer, cu un master în Arta Parfumului în UK și specializări în Franța, Italia, Qatar, Dubai și India, reputat consultant de transformare personală, holistic wellbeing și lifestyle cu o experiență de peste 15 ani pe proiecte etalon de corporate branding, wellbeing,  scent design și comunicare senzorială integrată. Specializarea sa este în parfumuri rare, de lux, cu valoare de unicat, în ediții limitate. Colecțiile concept Your Personal Aroma (YPA Artisan Parfums) au fost premiate la A’Design Awards Milano 2015, a expus la Esxence Milano în 2017 și este primul parfumier creativ din Sud-Estul Europei invitat să expună în 2018 la World Perfumery Congress din Nisa, eveniment care validează liga întâi a master parfumierilor, noile tendințe în parfumerie și scent design. Specializări parfumerie naturală fine perfumery: franțuzească luxury, regală orientală și indie-ayurveda.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută