Sweetology există în București doar de 2 ani, dar pare că este parte din oraș de mult mai mult timp. Este una dintre cele mai populare gelaterii din oraș, cu foarte mulți fani, iar acest lucru se poate vedea și după numărul mare de poze de pe Instagram cu înghețata artizanală de aici, făcute de clienți. La locația din Piața Amzei s-ar putea să stai chiar la coadă pentru a cumpăra gelato. De aceea, anul trecut au mai deschis o gelaterie un pic mai sus, pe Calea Victoriei 222.
Cum a apărut Sweetology?
Sweetology înseamnă Laura Donciu și Ștefan Dumitru, o poveste clasică a corporatiștilor care pornesc pe cont propriu. Suntem o firmă cu capital 100% românesc, adunat din economii proprii și împrumuturi. Probabil asta ne face să fim aproape de afacere și să fim atenți la toate aspectele. Sweetology înseamnă îmbinarea a două idei, cheesecake de calitate și gelato pe model italian, cu obiectivul ca fiecare dintre cele două produse să fie recunoscute în topurile preferințelor bucureștenilor. Am început cu un magazin aflat lângă laboratorul propriu, în Piața Amzei, în 2018, cu multe emoții. Al doilea magazin, lângă Piața Victoriei, a venit relativ repede, ca și cererile de colaborare cu restaurante, firme de evenimente sau chiar clienții care și-au dorit produsele noastre în momentele cele mai fericite pentru ei: nuntă, botez, petreceri aniversare pentru copii.
Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre Sweetology.
Clienții ne recunosc produsele, le place să vorbească sau să posteze în social media momente fericite în care ne includ. Încă de acum mai bine de doi ani ne făcea plăcere când într-un grup de prieteni se vorbea de bine despre Sweetology, fără ca toată lumea să știe că suntem parte din acest brand. Cred că poate fi surprinzător pentru multă lume faptul că nu ne-am promovat online. Nici în ziua de astăzi nu avem o pagină proprie de internet, însă folosim din când în când Facebook și Instagram pentru a anunțat noutăți, în special gusturile noi. A fost o strategie conștientă și, poate, ciudată în aceste vremuri, dar am crezut în produsele noastre și în faptul că vom fi descoperiți și recomandați de cei care ne trec pragul.
Povestiți-ne un pic despre înghețata pe care o găsim la Sweetology (prin ce se deosebește ea de cea de la alte gelaterii din București), dar și despre celelalte produse din meniul vostru.
Noi producem înghețată zilnic din ingrediente de bază: lapte, smântână, ciocolată belgiană, fructe. Nucile, alunele, fisticul, migdalele sunt macinate fin până ajung o pastă extrem de intensă la gust, pe care o adăugăm în înghețată. Nu folosim aditivi sau alte substanțe care o conservă mai bine sau o fac mai cremoasă în mod artificial. În înghețata noastră de zmeură găsești semințe, în gustul care ne poartă numele (o combinație de suc de grapefruit și Aperol, care te duce cu gândul la o seara pe malul mării) găsești pulpa de grapefruit, în sorbetul de afine se văd bucățelele mici de coajă. Ne-am temut inițial de percepția clienților, dar ne bucurăm că ei observă și ne spun „ah, a voastră se vede că e naturală”. Evident că există și un minus, lucrând mereu cu fructe de sezon, nu avem mereu aceleași sortimente, iar cei mici în special sunt uneori dezamăgiți când primesc fructe de vară sau toamna în loc de căpșune, de exemplu.
Cât de greu a fost să deschideți frumoasa locație de pe Calea Victoriei? De ce ați ales această zonă a orașului?
Care dintre ele? Avem două magazine pe Calea Victoriei, unul aproape de Piața Amzei, iar celălat aproape de Piața Victoriei. De ce aici? Ne place zona, i-am simțit potențialul în urma cu doi ani, iar ce se întâmplă pare să confirme această intuiție. E o combinație de clienți de promenadă, care vin să se plimbe pe străzile din centrul orașului, și de clienți constanți, care locuiesc în perimetru. Nu a fost ușor, în Piața Amzei, zona unde avem primul magazin, era amorțită, spații comerciale unde se schimbau afacerile la câteva luni și multe vitrine oarbe, urmare a legii dată după tragedia de la Colectiv. Avem o mica mândrie, că și datorită nouă zona s-a animat, clienții ne-au descoperit si-au început să ne caute, așa am ajuns unde suntem acum.
Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit în anii de activitate?
Dacă acum doi ani eram singura gelaterie de pe Calea Victoriei, anul acesta s-au deschis încă trei, toate foarte aproape de noi. Ni se pare un semn că facem bine ce facem. Ne respectăm competitorii, dar cea mai mare provocare o reprezinta companiile multinaționale capabile de investiții mari, care exploatează vadul creat de noi. Eterna dispută între producători locali și firmele mari. Dar noi sperăm ca pentru clienții noștri calitatea și prospețimea vor fi pe primul loc și îi încurajăm să guste de la toți și să tragă singuri concluziile.
Ce se întâmplă cu o gelaterie pe timpul iernii? Cum gestionați iarna la Sweetology?
Iarna e o perioadă de conservare. Vânzările scad, noi (încercăm să) ne odihnim și să facem planuri pentru sezonul care urmează. Magazinele rămân deschise, cresc mult vânzările de cheesecakes în detrimentul înghețatei, dar clienții sunt mult mai puțini. Avem însă clienți constanți și pe perioada iernii, chiar în zile în care nici noi nu ne-am putea gândi să mâncăm o înghețată. E timp mai mult pentru experimentare, care uneori duce la rezultate surprinzătoare. De exemplu, un test de cozonac cu nucă, făcut în prima iarnă, și mai ales mirosul care din laborator a ajuns în magazin și pe stradă, ne-a făcut să ajungem să facem sute de cozonaci pe comandă de Crăciunul și Paștele următoare.
Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă gelateria voastră asupra orașului?
Dulciurile, și în special înghețata, sunt un prilej de veselie, de bucurie. Clienții noștri sunt copii de toate vârstele, din acest punct de vedere, de la câțiva ani, la câteva zeci de ani. Ba chiar avem clienți care vin constant cu cățeii, nici nu știam că și lor le place înghețata până acum. E un business frumos, cel puțin dacă îl comparăm cu ce făceam înainte în corporații. Ne încarcă pozitiv și sperăm că bucuria asta a noastră să fie o reflectare a bucuriei clienților noștri. Am fi fericiți să vedem în continuare clienții noștri că revin la fel de încântați la noi, că realizează diferența dintre un produs proaspăt, făcut de câteva ore și unul industrial, și că apreciază alimentele și stilul de viață natural și sănătos.
Ce vă place vs. ce nu vă place la București / bucureșteni?
Bucureștenii sunt avizi de nou, caută senzațiile și aromele care i-au impresionat în călătorii sau vacanțe. Și asta e bine, pentru că așa se educă gusturile, știind ceea ce-ți dorești și făcând comparații. Pe de altă parte, componenta de imagine este foarte importantă, de multe ori ni se pare că bucureștenii judecă după ce văd la alții și pe care îi imită. Aceasta este mai puțin bine, pentru că devin influențabili, fără să realizeze, și nu calitatea sau bunul gust primează neapărat.
Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada în care ați dezvoltat acest brand?
Un adevăr pe care îl știam, dar l-am subestimat, a fost importanța angajaților, în special a celor care reprezintă brandul, în fața clienților. Fiecare amănunt contează enorm și este extrem de greu să facem echipa să transmită mai departe atitudinea pe care am dori să o aibă în fața clienților. Problema antreprenorilor, volatilitatea pieței muncii, la noi este cu atat mai acută cu cât ne dorim oameni care să ne reprezintă valorile, să știe să dea și detalii despre produse și să fie atenți la amănunte. Foarte multă energie și resurse se duc în această direcție.
Cum v-a afectat pandemia și cum v-ați adaptat în această perioadă?
Ne-am temut puțin, sunt intervale orare în care la noi magazinele erau pline, ba chiar și o coadă mică afară. Am realizat că suntem datori să fim responsabili și să avem grijă și de noi și de clienții noștri. În perioada pandemiei nu am mai servit porții pentru consum pe loc, dar am rămas activi pe partea de livrări pentru acasă. A fost important și pentru echipă, să le arătăm că mergem înainte, erau și ei îngrijorați și cu temeri pentru viitor. Am menținut un minim de echipă, am livrat și noi direct la clienți, cu mașina, cu bicicleta, ne-am menținut în priză și am considerat că e important să nu fim uitați. Însă, cel mai important, pandemia ne-a afectat planurile pe termen mediu și lung, a venit exact în momentul unor decizii importante, pe care a trebuit să le adaptăm noii situații și mai ales incertitudinii care se manifesta la începutul stării de urgență.
Ce planuri aveți pentru Sweetology?
Pentru restul anului și anii ce vor veni vrem să ne consolidăm poziția de pe piața și să confirmăm încrederea clienților care vin și revin la noi. Asta înseamnă în principal dezvoltarea gamei de produse, vom lansa sortimente fără zahăr și experimentăm rețete inedite. În același timp ne gândim la dezvoltare pe mai departe, alte locații sunt într-adevăr în plan, dar exact la această amânare ne refeream mai sus, prin efectele pandemiei.
- Text de Gruia Dragomir.