Premiera noii versiuni a poveştii Omului Invizibil ne reaminteşte că acesta a fost creat în 1897 de către “părintele literaturii SF”, H.G. Wells, vizionarul care a prevăzut în ficţiunile sale apariţia televiziunii prin satelit, a armelor nucleare, călătoriile spaţiale şi chiar un soi de WWW, şi a tratat în Maşina timpului, Războiul lumilor sau Insula doctorului Moreau subiecte acum obişnuite în Pop culture precum ingineria biologică şi experimentele genetice, călătoria în timp, invazia extratereştrilor şi… invizibilitatea.
Omul Invizibil al lui Wells este albinosul Griffin, cercetător care a inventat un mod de schimbare a indicelui de refracţie a corpului uman astfel încât nu mai absoarbe şi nici nu mai reflectă lumina. Incapabil să inverseze procesul, ultraviolentul şi impulsivul savant plănuieşte să instaureze ‘domnia terorii’ în jurul său, securizând astfel din start locul personajului în panteonul Horror.
The Invisible Man din 1933, al lui James Whale, cu Claude Rains în rolul titlular, a fost prima transpunere a cărţii lui Wells în film şi, pentru moment, şi ultima care a rămas fidelă acesteia, neofertantă pentru Hollywood altfel decât pentru ideea generică a invizibilităţii folosite în scopuri malefice, şi asta pentru simplul motiv că Griffin, ucis în final de gloată, a fost considerat… ‘expendable’. Drept urmare, numele lui a mai fost utilizat ulterior doar sporadic în câteva spin-off-uri din anii ’40, ca parte a galeriei ‘Universal Classic Monsters’, alături de Frankenstein, Dracula, The Wolf Man, The Mummy şi Creature from the Black Lagoon.
Reapariţia lui Griffin în 2020 în filmul lui Leigh ‘Insidious’ Whannell se datorează tentativei companiei Universal Pictures de a resuscita ‘Dark Universe’, univers cinematic clădit în jurul vechilor monştri, născut aproape mort datorită eşecurilor Dracula Untold şi, mai ales, The Mummy. Universal s-a reorientat spre poveşti ‘standalone’, iar reboot-ul The Invisible Man, care iniţial ar fi trebuit jucat de Johnny Depp, încearcă să salveze conceptul, alături de anunţata Dark Army al lui Paul Feig, de proiectul lui Robert ‘The Walking Dead’ Kirkman dedicat aghiotantului lui Dracula şi de The Invisible Woman al lui Elizabeth Banks, ce pare să mai aibă încă credit deşi a ruinat relansarea francizei Charlie’s Angels.
Care va fi viitorul Omului Invizibil? Greu de anticipat, atâta vreme cât nu mai este personajul principal ci victima lui, iar dezaxatul care a intrat în istoria Horror-ului ameninţând întreaga societate nu mai reprezintă acum un pericol decât pentru… soţie.
Material semnat de Ioan Big, publisher Zile și Nopți