În cadrul unei conferințe de presă transmisă live din foaierul Teatrului Național „Radu Stanca”, Constantin Chiriac, Președintele FITS, a anunțat o parte din cele mai importante spectacole care vor fi prezente în acest an la Festival, alături de distinși invitați care vor primi o stea pe Aleea Celebrităților.
Mai multe spectacole și evenimente speciale, invitați din peste 70 de țări, instituții culturale respectate în toată lumea și artiști aclamați sunt și în acest an parte din magia Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu.
Ediția curentă, cu numărul 27, se desfășoară sub semnul credinței în artele spectacolului și al magiei pe care acestea le așază în fiecare dintre noi, artiști și spectatori împreună: Puterea de a crede!
Constantin Chiriac a anunțat șase dintre cei care vor primi în acest an o stea pe Aleea Celebrităților: Sasha Waltz, Israel Galvan, Denis O’Hare, Jan Lauwers, Helmut Stürmer, Akram Khan, completând moștenirea culturală uriașă pe care FITS o aduce, an de an, Sibiului.
Astăzi a fost anunțată și o nouă secțiune pentru Bursa de Spectacole, Pitch Session, cu două jurii internaționale care vor selecta zece propuneri de spectacole ce urmează a fi prezentate la scenă deschisă în cadrul evenimentului. Vă reamintim că înscrierile la Bursă se pot face până pe 31 martie, însă numai cei care se înscriu până la finele lunii februarie mai pot beneficia de reducerile semnificative oferite de organizatori.
Tot în cadrul conferinței de presă, Constantin Chiriac a vorbit despre sezonul de circ contemporan din acest an, unul dintre cele mai bune la FITS, un efort pe care echipa l-a făcut ca răspuns la solicitările și aprecierea publicului față de această artă a spectacolului atât de specială.
La finalul conferinței de presă a fost anunțat și calendarul următoarei perioade în ceea ce privește FITS:
1 Martie – anunțarea programului cu spectacole indoor și outdoor
27 Martie, de Ziua Mondială a Teatrului – punerea în vânzare a biletelor și, de asemenea, completarea programului cu evenimentele speciale, în măsura în care acestea vor fi confirmate.
INDOOR
- Cavalerul înflăcărat / The Knight of the Burning Pestle
Teatru
Cheek by Jowl/Moscow Pushkin Drama Theatre
Marea Britanie, Rusia
de Francis Beaumont
regia Declan Donnellan
designer Nick Ormerod
Spectacol prezentat în limba rusă, cu traducere în limbile română și engleză.
Produs de Cheek by Jowl și Moscow Pushkin Drama Theatre în coproducție cu Barbican, London; Les Gémeaux/Sceaux/Scène Nationale; Centro Dramático Nacional, Madrid (INAEM)
Regizorul Declan Donnellan* și scenograful Nick Ormerod colaborează cu Teatrul Pușkin din Moscova la această piesă în ramă de Francis Beaumont. „Cavalerul înflăcărat” este o comedie ce-ți taie răsuflarea, ilară și groaznic de relevantă într-o lume omniscientă în care toată lumea poate atinge faima și oricine poate scrie o poveste.
Compania Cheek by Jowl și Teatrul Pușkin din Moscova colaborează din nou pentru prima dată de la spectacolul „Măsură pentru măsură” pentru a realiza o producție „atât de intensă și de electrizantă că-ți ridică părul în cap” (The Times).
* „Fondator, împreună cu Nick Ormerod, al Cheek by Jowl, director asociat al Teatrului Naţional din Londra, invitat de Claudio Abbado să facă Falstaff la Salzburg, de Lev Dodin la Maly Drama Theater, de Peter Brook la Bouffes du Nord, de Chekhov Festival la Moscova, Declan Donnellan primeşte o stea pe Aleea Celebrităţilor, pentru excelenţa creaţiei sale şi pentru dialogul pe care l-a impus între artiştii culturilor europene.” Constantin Chiriac – Aleea Celebrităților 2013
Premii:
2019 Crystal Turandot Award, Best Production
2019 Moskovskij Komsomolets, Best Show of the Season
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=4QSlTLwh46c
- Macbeth / Macbettu
Sardegna Teatro
Teatru
Italia
de Alessandro Serra
după William Shakespeare
regia, scenografia și luminile: Alessandro Serra
Spectacol prezentat în limba Sardă, cu traducere în limbile română şi engleză.
Piesa „Macbeth” a lui Shakespeare, jucată în limba sardă și, conform tradiției elisabetane, cu o distribuție complet masculină, este un proiect de Alessandro Serra, fondator și regizor al companiei de teatru italiene, Teatropersona.
Un spațiu de joc gol, animat de corpurile actorilor ce creează decoruri și evocă prezențe. Pietre, pământ, fier, sânge, ipostaze de război, vestigii ale anticelor civilizații Nuraghi. Elemente ce nu transmit sens, ci forțe primordiale ce acționează asupra noastră.
Premii:
2017 Premiul Ubu pentru Cea mai bună producție a anului (Italia)
2017 ANCI (Italian Theatre Critics Association) Premiul pentru Cea mai bună producție a anului (Italia)
Premiile MESS Festival (Sarajevo):
– Cel mai bun regizor – Alessandro Serra
– Premiul The Golden Mask by Oslobodenje – Macbettu
– Premiul Luka Pavlovic al criticilor de teatru – Macbettu
2019 Premiul Theatre Mask pentru Cea mai bună producție a anului (Italia)
2019 Premiul Theatre Mask pentru Alessandro Serra pentru scenografie (Italia)
Trailer: https://vimeo.com/281781668
- Imposibila reîntoarcere [Cheiul Senei] / Points of no-return [The Banks of the Seine]
ALEXANDRA BADEA/COMPAGNIE HEDERA HELIX
Teatru
Franța, România
un spectacol scris și regizat de Alexandra Badea
scenografia Velica Panduru
în distribuție: Amine Adjina, Alexandra Badea, Madalina Constantine, Kader Lassina Toure, Sophie Verbeeck
producție: Hédéra Hélix, Anahi
coproducători: La Colline – Théâtre national, Festival d’Avignon, La Comédie de Béthune – CDN, Scènes du Jura – scène nationale, Scène nationale d’Aubusson, Théâtre du Beauvaisis, Scène nationale
spectacol realizat cu sprijinul financiar al: DRAC Hauts-de-France, Région Hauts-de-France and SPEDIDAM
Spectacol prezentat în limba franceză, cu traducere în limbile română și engleză.
Piesă scrisă și regizată de Alexandra Badea, „Cheiul Senei”, ne cufundă în viața a trei generații de vieți distruse de greutatea lucrurilor nespuse. O jurnalistă caută să afle istoria familiei sale, o moștenire necunoscută. Apar bucățele din poveste… Tatăl ei absent, dezrădăcinat, bunicii care luptă pentru alegerile și ideile lor, pentru căsătoria mixtă… Politicul și umanul se întrepătrund. Pe scenă, timpul și spațiul se unesc: trecutul și prezentul sunt puse față în față, se măsoară și intră în dialog cu mărturiile, visurile și fragmentele unei utopii. Piesa pătrunde în apele tulburi ale masacrului algerienilor de la Paris, din 17 octombrie 1961, explorând istoria personală și memoria colectivă. Fiindcă, după cum spune tânăra dramaturgă franceză de origine română: „În viață, totul e politic; chiar și dragostea. (…) Iubim după cum vedem lumea.” „Imposibila reîntoarcere [Cheiul Senei]” pune în balanță relația noastră cu lumea atunci când trecutul nu este de ajuns și ne dă speranța rezistenței.
* spectacol prezentat în cadrul Festival d’Avignon
Trailer: https://vimeo.com/346897274
- Casa din casă / Home
Beth Morrison Projects
Teatru
Geoff Sobelle
SUA
creat de Geoff Sobelle
decorul Steven Dufala
regia Lee Sunday Evans
cântece originale Elvis Perkins
light design Christopher Kuhl
sound design Brandon Wolcott
costume Karen Young
design iluzii și director turnee Steve Cuiffo
coregrafia David Neumann
dramaturg Stefanie Sobelle
dezvoltat și produs de Jecca Barry
Spectacol prezentat în limba engleză, cu traducere în limba română.
“Casa din casă” a fost comandat de Brooklyn Academy of Music, Universitatea din Arizona – Gammage, Festivalul Noua Zeelandă, Festivalul Internațional de la Edinburgh și Proiectele Beth Morrison.
“Casa din casă” a fost parțial finanțat de Fundația Wyncote, Anonymous, Garth Patil și Wendy van den Heuvel și a beneficiat de sprijin pentru dezvoltare din partea LUMBERYARD Contemporary Performing Arts (fost ADI). Rezidențele au fost sprijinite de MANA Contemporary, BRIC, Universitatea din Pennsylvania și ArtsEmerson.”Casa din casă” a fost sprijinit de New York Theatre Workshop și de programul de rezidențe de vară Usual Suspects al Dartmouth College. “Casa din casă” a fost sprijinit parțial de Orchard Project (orchardproject.com).
Din senin, pe scenă apare o casă. Se ridică rapid, asemeni unei fotografii de tip timelapse. Locatarii se mută în casă, apoi o părăsesc, sunt evacuați, o ard, o jefuiesc, o închiriază, o reamenajează, se căsătoresc și divorțează între pereții ei, cresc și mor aici, o bântuie și în tot acest timp, își duc viața pe urmele locatarilor din prezent, din trecut și din viitor.
Trailer: https://vimeo.com/231445461
- Flamenco – puterea de a renaște / Flamenco Reborn
Barcelona Flamenco Ballet
Dans
Spania
regia și coregrafia David Gutiérrez
scenografia Oscar Vazquez
costumele Carmen Modas
Pentru compania Barcelona Flamenco Ballet, termenul „renaștere” poate fi interpretat drept reconstrucție. Dansatorii reconstruiesc în permanență atmosfera scenică. Creează o mișcare ori un ritm prin mișcări repetitive, pline de forță, după care sparg totul prin opriri bruște, doboară ordinea stabilită, apoi o iau de la capăt, cu mișcări și ritmuri noi.
Nominalizări și Premii:
Două nominalizări la cunoscutele ‘Max Awards’ pentru cea mai bună distribuție și cel mai modern spectacol.
Membru International Dance Council CID
Performing Arts Award by FAC
Premiul Gibraltar Stage Dance Festival
Trailer: https://vimeo.com/369359936
- Flacăra nopții / Flamenco Nights
Barcelona Flamenco Ballet
PREMIERA INTERNAȚIONALĂ LA FITS 2020
Dans
Spania
regia și coregrafia: David Gutierrez, cu colaborarea specială: Tania Martin, Carlos Romero & Lucrezia Sanfilippo
muzica Luxuria
regia scenică Producciones Gutiérrez
regia muzicală Jose Manuel Castilla
dramaturgia Luxuria. David Gutiérrez & Paula Sánchez
scenografia Jorge García
Barcelona Flamenco Ballet încorporează trei stiluri de dans bine cunoscute: jazz, dans contemporan și, desigur, flamenco, iar din contopirea celor trei rezultă o prezență scenică de-a dreptul inovatoare. Sunetul metalic al pașilor de dans ne umplu trupurile și creează o stare de tensiune cu adevărat electrizantă, făcându-ne să ne întrebăm ce înseamnă, de fapt, „Flacăra nopții”?
Strălucita companie Barcelona Flamenco Ballet are o latură simbolică, aproape expresionistă, vizibilă în reflexia evocatoare a nopții. Spectacolul exprimă toate stările prin care trece un artist în seara reprezentației, de la frică la succes, redând adevărul despre viața de artist și descoperindu-ne aspectele întunecate din experiența de culise, frustrările și eforturile de auto îmbunătățire. Faima reprezintă dorința și ambiția supremă. Astfel, Barcelona Flamenco Ballet creează mai mult decât un spectacol de dans, o adevărată operă de artă.
Trailer: https://vimeo.com/369361176
- Nevoia de mângâiere / Asylum
Kibbutz Contemporary Dance Company
Dans
Israel
coregrafia Rami Be’er
decorul și luminile Rami Be’er
editare sunet: Rami Be’er, Alex Claude
design costume: Rami Be’er, Lilach Hatzbani
Adăpost. Refugiu. Loc sigur.
În spectacolul „Azil”, Be’er analizează concepte precum identitatea, caracterul străin, opresiunea, discriminarea, dominația, libertatea, apartenența, imigrarea, patria, năzuința și acasă. Aceste noțiuni sunt relevante din punct de vedere existențial pentru toți oamenii, indiferent unde se află în spațiu și timp. Căutarea unui loc pe care să îl numim cămin este o parte integrantă a existenței umane.
Nominalizări și premii disponibile aici.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ysG-CESyw8k
- De-a viața / TOML
Sol Dance Company – House of Dance
Dans
Israel
textul și coregrafia Eyal Dadon
Coproducători: The Ministry for Culture and Sport; Mifal Hapayis, Beer Sheva City; Kivunim Company Beer Sheva; Ministry Of Cultural Beer Sheva; The Negev Development Authority; The Be’er Sheva Economic Development Company; Director of the Old City of Beer Sheva.
Spectacol prezentat în limba engleză, cu traducere în limba română.
Spectacolul are ca temă capacitatea noastră de a ne privi cinic, de a râde de noi înșine și, în special, de a ne analiza obsesia față de frumusețea externă. În procesul de creație, am avut ca puncte de inspirație subiecte și sentimente precum sacrificiul de sine, iubirea, dăruirea, lumina, frica, dezamăgirea, mândria, identitatea etc.
Trailer: https://vimeo.com/301678777
- Puterea creației / Kreatur
Sasha Waltz & Guests
Dans
Germania
regia și coregrafia Sasha Waltz*
design costume Iris van Herpen
muzica Soundwalk Collective
Coproducători: Festspielhaus St. Pölten; Les Théâtres de la Ville de Luxembourg; Opéra de Dijon; Made in Radialsystem.
Sasha Waltz & Guests e finanțată de Senate for Culture and Europe. / Sasha Waltz & Guests is funded by the Senate for Culture and Europe.
În spectacolul „Puterea creației”, dansul se naște din tensiunile dintre ființe care împart același habitat. Datorită experiențelor colective de zbucium, fericire și căutarea unui adăpost, dansatorii iau forma unei ființe unice, care se sparge iar și iar în destine separate, îndreptându-se spre noi conflicte și conexiuni. Puterea și neputința, dominanța și slăbiciunea, comunitatea și izolarea, boala și dorința – toate acestea fac parte din coloritul naturii. Zbaterea acestor creaturi în fața haosului propriilor porniri simbolizează dificultățile vieții private și ale societății de azi.
* Sasha Waltz este coregrafă, dansatoare și regizoare. După ce a studiat la School of New Dance Development, Amsterdam, aceasta s-a îndreptat spre scena de dans post-modernistă din New York, unde a lucrat îndeaproape cu alți artiști. În 1986 și 1987, a dansat alături de companiile Pooh Kaye, Yoshiko Chumo & School of Hard Knocks și Lisa Kraus & Dancers din New York. Urmând spiritul scenei newyorkeze, la începutul anilor 1990, în Berlin, a creat formatul de improvizație „Dialoge”. A ales capitala germană drept centrul activităților sale, dezvoltând noi abordări coregrafice în spații create de ea însăși. Împreună cu Jochen Sandig, în anul 1993, a înființat compania de dans Sasha Waltz & Guests, iar în 1996, a pus bazele Sophiensaele, un spațiu dedicat dansului și nu numai, care între timp a devenit un centru de dans și de teatru independent ce deservește nu numai Germania. În anii următori, a folosit limbajul și strategiile dansului contemporan pentru a revitaliza și a explora piese de operă și de balet vechi și noi. Totodată, Sasha Waltz a împărtășit și a predat arta dansului, promovând-o drept mijloc de comunicare socială și social-politică.
În prezent, prin activitatea sa coregrafică, Sasha Waltz se concentrează pe intensificarea proceselor colaborative, precum dezvoltarea sincronică a coregrafiei și a muzicii. În colaborare cu Soundwalk Collective și cu creatorul de costume Iris van Herpen (printre alții), a realizat coregrafia spectacolelor „Kreatur” (2017) și „Exodos” (august 2018), ambele având premiera la radialsystem, Berlin. În martie 2019,
cel mai recent proiect al artistei, „rauschen”, este prezentat în premieră mondială la Volksbühne Berlin. În paralel cu activitatea de directoare artistică a propriei companii, pentru care creează în mod regulat diverse spectacole, Sasha Waltz deține funcția de directoare a Staatsballett Berlin, alături de Johannes Öhman.
Pentru activitatea sa, Sasha Waltz a fost decorată cu Crucea de merit a Republicii Federale Germane. Începând din 2013, este membră a Academiei de arte din Berlin.
Trailer: https://vimeo.com/223834250
- Marele început: unu, doi, trei / Eins Zwei Drei
Martin Zimmermann
Circ contemporan
Elveția
regia și coregrafia Martin Zimmermann
creat împreună cu și interpretat de: Tarek Halaby, Dimitri Jourde, Romeu Runa & Colin Vallon
creația muzicală Colin Vallon
dramaturgia Sabine Geistlich
decor Martin Zimmermann și Simeon Meier
Coproducători/Co-producers: Biennale de la danse de Lyon 2018 • Kaserne Basel • Le Volcan, scène nationale du Havre • Les 2 Scènes, scène nationale de Besançon • Les Théâtres de la Ville de Luxembourg • Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne • Maison de la Culture de Bourges / Scène Nationale • Scène Nationale du Sud-Aquitain • Nebia – Biel / Bienne • Théâtre de la Ville, Paris • Theater Casino Zug • Theater Chur • Théâtre Vidy-Lausanne • Zürcher Theater Spektakel
În acest spectacol, lucrez cu trei personaje, trei arhetipuri de clovn, ilustrând teme puternice precum autoritatea, supunerea și libertatea.
Whiteface atotștiutorul, Auguste naivul cu inimă mare și caraghiosul Maladroit care încurcă mereu diversele situații sunt plasați în universul igienic al unui muzeu, un loc creat de societate, plin de reguli și restricții, sisteme și valori care stabilesc ce este acceptat și ce nu. Aici, lucrurile au o ordine clară, adesea trecând chiar peste dorința artiștilor. Din perspectiva mea, vizitatorii unui muzeu pot fi văzuți ca opere de artă la fel ca arta însăși. În spectacolele mele, corpurile au o calitate materială, iar obiectele o latură umană. Din această contradicție reies multe posibilități comice și dramatice. Întotdeauna mi-am dorit să înțeleg ce loc ocupă clovnul în teatrul contemporan. Clovnul nu este actor. Clovnul este o prezență atât internă, cât și externă, iar rolul său este acela de oglindă a noastră și a existenței noastre.
Vor supraviețui aceste personaje smulse din anarhia circului într-un univers muzeal extrem de bine ordonat? Un spectacol comic, absurd și totodată tragic.
PREMII: 2013 Heinz Spoerli Fondation Award
2011 Swiss Design Award – category set design
2010 Swiss Design Award – category set design
2010 Culture Award of the Canton of Zurich
2009 Swiss Dance and Choreography award
2008 Swiss Design Award – category set design
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=0SF3bvN3AJg
- Născut din haos / Out of Chaos…
Gravity & Other Myths
Circ contemporan
Australia
regia Darcy Grant
Spectacolul „Născut din haos” a beneficiat de sprijin din partea Inițiativei pentru festivaluri majore a Guvernului australian, administrată de Council for the Arts, Australia, în colaborare cu Confederation of Australian International Arts Festivals Inc., comandat de Festivalul din Adelaide, Festivalul Ten Days on the Island, Festivalul Internațional de Arte din Galway (Irlanda), Festivalul La Strada Graz (Austria) și La Bréche, Pôle National Cirque de Normandie / Cherbourg-en-Cotentin (Franța).
Gravity & Other Myths a beneficiat de sprijin din partea Arts South Australia.
„Născut din haos” este cel mai îndrăzneț și mai ambițios spectacol de până acum al companiei Gravity & Other Myths. Acrobații la limită, trepidante, explozive despre naștere, moarte și fizica primordială se împletesc cu mărturii verbale și perspective asupra senzațiilor de pe scenă în timp real… Toate astea, plus subsuori transpirate.
Spectacolul revelează, din interior, activitatea acrobaților de talie mondială, descoperind așadar publicului bunul cel mai de preț al Gravity & Other Myths: legătura umană autentică dintre artiști și public.
Trailer: https://vimeo.com/334621278
- Puterea de a crede / Ino Moxo
Integro
Dans
Peru
regia Oscar Naters
„Puterea de a crede – Dans ritualic” (Ino Moxo) pornește de la romanul peruvianului Cesar Calvo, „Cele trei jumătăți ale lui Ino Moxo”, adaptându-l, fără a avea pretenția de a fi o reprezentare literală sau dramatică, de la elementele mistice, ritualice și surprinzătoare ale scrierilor sale și adăugând totodată diverse imagini specifice, atât tradiționale, cât și contemporane, din Câmpia Amazonului.
Spectacolul aduce un ritual scenic contemporan în care se întrețes diferite limbaje artistice și experiența unei producții ce pendulează abil între granițele artelor vizuale (vizualizând uzul spațiului, imagini, elemente, prezențe), ale muzicii (canto, muzică, medii sonore) și ale spectacolului (prezență, mișcare, acțiune).
Nominalizări și premii:
– BAC Residency (Baryshnikov Arts Center) New York, USA, 2019
– Iberescena Residency, Lima, Peru, 2019
– Residency Bogliasco Foundation Italy, 2018
– National Prize in Culture (Oscar Naters) Ministerio de Cultura del Perú, 2017
– Director of the Year AIBAL (Oscar Naters) Asociación Iberoamericana de Artes y Letras, Lima, Perú, 2015
– Dance Residence Great Format Municipalidad de Lima – Perú, 2014
– Special Project Iberescena – Ibermúsicas España – México – Argentina, 2014
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=0YblHxTTtRo
- În viață numai de bine! / All the Good
Jan Lauwers & Needcompany
Teatru
Jan Lauwers* & Needcompany
Belgia
textul, regia și decorul Jan Lauwers
muzica Maarten Seghers
costumele Lot Lemm
dramaturgia Elke Janssens
cu: Grace Ellen Barkey, Romy Louise Lauwers, Victor Lauwers, Jan Lauwers, Inge Van Bruystegem, Benoît Gob, Elik Niv, Yonier Camilo Mejia, Jules Beckman, Simon Lenski, Maarten Seghers, Elke Janssens.
Producție: Needcompany
În parteneriat cu: RIJEKA 2020 Llc. in the framework of Rijeka 2020 – European Capital of Culture, Croatian National Theatre “Ivan pl. Zajc”
Coproducție: Ruhrtriennale, Festival Reims Scènes d’Europe, Concertgebouw Brugge, La Colline Paris
Parteneri de proiect: Zürcher Theater Spektakel, Teatro Central de Sevilla, Kaaitheater Brussel, Toneelhuis Antwerpen, Malta festival Poznań, NTGent
Instrument finanțare: uFund nv, Melissa Thomas, Christel Simons
Cu sprijinul: the Belgian Federal Government’s Tax Shelter and the Flemish authorities
În 2014, Jan Lauwers l-a cunoscut pe Elik Niv, militar în forțele de elită israeliene și veteran de război, care în urma unui accident grav și a unui proces de recuperare îndelungat, a devenit dansator profesionist. Cei doi au avut multe discuții despre operațiunile militare la care a participat Elik și despre evoluția sa ca dansator în lumea sigură și subvenționată a artelor spectacolului din Germania. Tocmai în timpul unei discuții de-a lor, a avut loc atacul cu bombă în Aeroportul Zaventem și în stația de metrou Maalbeek.
„În viață numai de bine!” este despre pierdere și speranță. O poveste de dragoste într-o vreme în care Europa își sacrifică valorile și o mulțime de oameni se pierd în fața urii și a lipsei înțelegerii.
* Jan Lauwers (n. 1957 la Anvers) este un artist activ în aproape toate mediile de expresie. În ultimii 30 de ani, a devenit cunoscut pentru spectacolele sale inovatoare alături de Needcompany, companie înființată la Bruxelles în 1986. În această perioadă, artistul a creat o mulțime de opere, prezentate la BOZAR (Bruxelles), la McaM (Shanghai), dar și în alte spații. În perioada 2009-2014, Needcompany a beneficiat de programul de rezidență artistică al Burgtheater, Viena. În 2012, Jan Lauwers a fost distins cu Ordinul de merit „Crucea de aur” a Republicii Austria. În 2014, la Bienala de la Veneția, a primit Leul de aur pentru întreaga activitate artistică, fiind primul belgian distins cu acest premiu la categoria teatru. În 2018, la Festivalul de la Salzburg, a avut loc primul spectacol de operă de Jan Lauwers, „L’incoronazione di Poppea”.
Trailer: https://vimeo.com/370948362
- Ritualul primăverii / La Consagración de la Primavera
Israel Galván & Sylvie Courvoisier& Cory Smythe
Dans
Spania
regia și coregrafia Israel Galván*
direcția muzicală Sylvie Courvoisier
muzica:
– “Conspiración” de/by Sylvie Courvoisier și/and Cory Smythe
– “Le Sacre du Printemps” de/by Igor Stravinsky
Transcripție pentru pian la patru mâini, aici cu două piane/Reduction for piano for four hands by the composer, here with two pianos.
– “Spectro” de/by Sylvie Courvoisier
Artiști/Performers: Israel Galván (Dansator/Dancer); Sylvie Courvoisier, Cory Smythe (Pian/Piano players)
Coproducători/Coproducers: Théâtre de la Ville – Paris, Sadler’s Wells – Londres, Mû-Lausanne, Théâtre de Nîmes, Scène conventionnée d’intérêt national – art et création – Danse contemporaine, Teatro della Pergola – Fondazione Teatro della Toscana – Firenze, MA scène nationale – Pays de Montbéliard, Théâtre de Vidy-Lausanne.
Cu sprijinul/Supports: La Loterie Romande, Pro Helvetia, Fondation suisse pour la culture du Canton de Vaud, Fondation Leenaards
„Metamorfosis”, „El Final de este estado de cosas” – redux, „La Curva”, „FLA.CO.MEN”, „La Fiesta”, „Gatomaquia”, „El Amor Brujo”… Israel Galván este disruptiv și totodată echilibrat, oferind spectacole vii și în același timp austere, provocând neintenționat tot felul de fiori și de tremure. Spectacolul este expresia unei libertăți inspirate și totodată ingenioase și a unei traiectorii ce cultivă continuitatea în rupturi, urmând cursul operei lui Stravinski. Cu sprijinul lui Sylvie Courvoisier și al lui Cory Smythe, în acest spectacol, Galván se află pentru prima dată față în față cu o partitură… Ceea ce nu înseamnă că totul e deja scris. Pentru cei trei artiști îndrăzneți, căutători de povești, „Ritualul primăverii”, varianta duet pentru pian de Stravinski, oferă pericole dintre cele mai seducătoare. Iar ei își propun să ajungă la măduva acestui colos al muzicii, ce sfidează toate legile anatomiei muzicale. Mai mult, încearcă să recapteze esența, muzica așa cum este ea înainte de a fi transpusă pe hârtie. După cum spune Sylvie Courvoisier, „Ne întoarcem la schelet, intrând în casa lui Stravinski.” Găsirea unor elemente noi, respectând totodată partitura, se va dovedi o nouă nebunie… O nebunie devenită reverie: la baza monumentului lui Stravinski,
artiștii-creatori vor depune „Spectro”, o compoziție originală de Sylvie Courvoisier, reprezentând o metamorfoză a creației sale pe partitura lui Stravinski. Un boboc, o floare, o compoziție urmată de descompunere, ce se desfășoară asemeni ciclurilor din natură.
* Israel Galván – Născut în Sevilla, Spania (1973), într-o familie de dansatori, fiul lui José Galván și al Eugeniei de los Reyes, Israel Galván s-a format ca dansator de flamenco tradițional; totuși, încă de la prima sa creație, „¡Mira!/Los zapatos rojos” (1998), care deschide calea spre un manifest pentru un nou spirit de flamenco, artistul a devenit treptat un dansator și un coregraf al cărui stil sparge tiparele. Galván recodifică limbajul fizic al stilului flamenco, utilizând nu doar modalități de expresie apropiate de acesta din punct de vedere genealogic, cum ar fi corida, ci și elemente din alte ritualuri din cultura populară. Artistul se folosește de mai multe trupuri aducând pe scenă un flamenco în schimbare. Fiecare creație a lui reprezintă o piatră de hotar în căutarea unui dans ce își propune să se elibereze de anumite trăsături moștenite dintr-un flamenco cristalizat. Artistul își dorește să refocalizeze dansul pe actul de dans în sine. Israel Galván a fost distins cu premii dintre cele mai prestigioase, precum Premiul Național de Dans (Spania), Premiul Bessie pentru cel mai bun spectacol de dans (New York), Premiul pentru rezultate excepționale în cadrul Premiilor Naționale de Dans (Marea Britanie). În 2016, a fost decorat cu Ordinul Artelor și Literelor, în grad de Ofițer. Este artist asociat la Le Théâtre de la Ville, Paris.
Nominalizări și premii:
Israel Galvan : the Spanish National Dance Award (2005), the New York Bessie Performance Award (2012), has been granted a “Special Award for Outstanding Artistry” by the Critics Circle National Dance Award in the United Kingdom (2015) and has been made officier dans l’Ordre des arts et des lettres in France in 2016.
Sylvie Courvoisier : 2019 United States artist award,
2018 The Foundation for Contemporary Arts Grants to Artists, 2018 Swiss Music Prize, 2016 Chamber Music America New Jazz Works, 2013 NYFA (New York Foundation for the Arts)
Cory Smythe: Grammy Awards with violonist Hillary Hahn
Teaser (Théâtre de la Ville): https://www.youtube.com/watch?v=wbBZnIxrKy8
- Renaștere prin circ / Bloom
Cirkus Cirkor
Circ contemporan
Suedia
regia Julien Auger & Sade Kamppila
în distribuție: Ben Collis, Elisabeth Künkele, Felix Greif, Philomène Perrenoud, Sofia Mendez
Artiștii lucrează alături de echipa de creație, spectacolul fiind rezultatul muncii tuturor celor implicați.
„Ne propunem să impresionăm spectatorii prin aptitudini (supra) umane, să-i facem să râdă, să de destreseze și să se detensioneze”, Ben Collis.
Prin acest nou spectacol, Cirkus Cirkör vă invită într-o lume a florilor, a muzicii clasice și a trucurilor de circ cu adevărat uimitoare. Bloom este un omagiu adus bucuriei mișcării, încrederii și grijii. Acesta prezintă o mulțime de momente de circ superbe și debordează de entuziasmul tinerilor circari care aduc și mai multă iubire și bucurie în lume.
Nominalizări și premii:
– Felix Greif și Philomène Perrenoud
Graduating from DOCH School och Dance and Circus, Felix Grief and Philomène Perrenoud was awarded with The Sophie Hulthén’s Circus Grant 2018. The award is the single most valuable grant to a circus student in Europe and is awarded to a student showing exceptional talent in combination with successful studies and artistic maturity.
– Cirkus Cirkör
În 2018, Cirkus Cirkör și Tilde Björfors (liderul artistic al Cirkus Cirkör), au primit XV Europe Prize Theatrical Realities
European Theater Prize / Premio europa per il teatro was founded in 1986 at the initiative of the European Commission and is called the Oscar’s of European Theater. In 1990, a category, New Theatrical Realities, was added with aims to encourage trends and initiatives in European drama, considered in all its different forms, articulations and expressions, also considering dance and music in their theatrical expressions.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Ikov0pum0Ac&feature=youtu.be
- Sacru și profan / Sacre
Circa
Circ contemporan
Australia
creat de Yaron Lifschitz and the Circa Ensemble
muzica Philippe Bachman & Igor Stravinsky
regia și decorul Yaron Lifschitz
design costume Libby McDonnell
În primul spectacol de circ pe acordurile „Ritualului primăverii” al lui Stravinsky, apreciata companie de circ contemporan Circa împletește acrobații redutabile de nivel mondial și întâlniri dinamice pline de umor negru și de gingășie. Pe lângă „Ritul primăverii” de Stravinsky, spectacolul prezintă compoziții noi de Philippe Bachman: scena răsună cu muzica puternică, devenind o explozie de corpuri cuprinse de un ritual ce duce spre moarte.
Sub coordonarea vizionarului regizor de circ, Yaron Lifschitz, trupa Circa creează „Sacru și profan”, o producție riscantă, cu izbucniri electrizante de corporalitate și forță.
Trailer: https://vimeo.com/343380838
OUTDOOR
- Visul lui Don Quijote / Quixote
Grupo Puja!
Teatru
Spania
scenografia și regia tehnică Luciano Trevignani
dramaturgia și regia artistică Gema Segura
direcția și compoziția muzicală Raul del Moral
coregrafia: Gema Segura, Sheila Ferrer
ligh design: Joaquin Lison Braq/Juan Simon Abellan
costume El Sillon del Vago
tehnician sunet Leonardo Bianchi
tehnician lumini Juan Simon Abellan
video Jose Maria Banon
consultant musical Adan Garcia
interpreți: Adan Garcia, Jose Maria Banon, Sheila Ferrer, Gema Segura, Pablo Serrano, Myriam Villalobos, Sofia Acosta, Alberto Soro, Elena Fernandez
muzicieni: Juan Colmenar, Sergio Ruiz, Jose A. Hermosilla
O incursiune nocturnă a tristului personaj inspirat din capodopera lui Miguel de Cervantes.
O călătorie inițiatică ce explică viața eroului nostru: visător și călăuză, o călăuză necesară ce-și duce existența într-o lume aflată în criză, care și-a pierdut valorile morale. O justificare pentru idealurile și necesitatea Utopiei. După cum i-a spus Sancho bunului Quijote aflat pe patul de moarte, poate că nu el era nebun, ci lumea în care trăia.
- Haos în Cosmos / Kaosmos
Grupo Puja!
Teatru
Spania
regia și decorul: Luciano Trevignani, Cristian Weidmann, Martin Herrero
compoziția și regia muzicală Gaston Iungman
tehnician sunet Leonardo Bianchi
muzicieni: Juan Colmenar, Sergio Ruiz, Felix Serrano/Jose Hermosilla, Paula Nogueira
interpreți: Adan Garcia, Gema Segura, Jose Maria Banon, Pablo Serrano, Sheila Ferrer, Sofia Acosta, Alberto Soro, Elena Fernandez, Salvador Riquelme
„Haos în cosmos” este un dans ritualic și cosmic, ce captează energiile locului și înțelesurile acestuia prin fuziunea secvențială a dorințelor, a experiențelor poetice și a mișcărilor în sincron; o mult-așteptată sărbătoare care prinde aripi în prezența publicului.
Artiștii își împărtășesc energiile cu toți cei prezenți, conferind spectatorilor imagini tot mai înalte și mai profunde. Priviți cerul și lăsați-vă contaminați de această alegorie cosmică.
- Moby Dick
Teatro dei Venti
Teatru
Italia
conceptul și regia Stefano Tè
cu: Alessio Boni, Oksana Casolari, Marco Cupellari, Daniele De Blasis, Alfonso Domínguez Escribano, Federico Faggioni, Talita Ferri, Francesca Figini, Davide Filippi, Hannes Langanky, Giovanni Maia, Alberto Martinez, Amalia Ruocco, Antonio Santangelo, Mersia Valente, Elisa Vignolo
O producție Teatro dei Venti, în coproducție cu Klaipeda Sea Festival (Lituania), realizată cu sprijinul Emilia-Romagna Region, the Municipality of Modena, the Modena Foundation, cu contribuția Municipalității din Dolo (VE) în colaborare cu Echidna Association.
O piață goală, în expectativă, ținându-și respirația. Din depărtare, răsună o voce gravă, ancestrală: douăzeci de marinari, douăzeci de bărbați, douăzeci de suflete lovesc mari butoaie de lemn aflate pe un vapor în mișcare. Sunetul trimite fiori prin aer. Loviturile descriu ritmul de muncă al echipajului. Odată ajuns în piață, vaporul aruncă ancora. Intensitatea muzicii crește. Cei doi inamici, Ahab și balena albă, ajung față în față; urmează bătălia finală. Omul împotriva Naturii, minunea, necunoscutul, zeul pierdut, frica ce strigă din adâncuri: Moby Dick!
Acest spectacol-eveniment conceput pentru spații urbane aduce în fața publicului corabia Căpitanului Ahab și obsesia acestuia de a găsi balena albă. Producția inspirată din romanul „Moby Dick” de Herman Melville, include decoruri de mari dimensiuni și o echipă formată din 20 de artiști, actori, muzicieni, acrobați și tehnicieni. Teatro dei Venti continuă seria cercetărilor artistice în spații urbane cu acest spectacol de stradă ce se racordează la comunitate și preia teme din literatura universală.
Premii:
În 2019, MOBY DICK a câștigat premiul Ubu pentru scenografie și Premiul Rete Critica pentru cel mai bun proiect/cea mai bună organizație.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ccMZuRFOPJo&feature=youtu.be
- Liniște, se deschide cortina! / Behind the Scene
Les P’tits Bras
Circ
Franța
regia Christian Lucas
muzica Mark Dehoux
costume Anne Jonathan, Barbara Mornet
în distribuție: Sophie Mandoux, Raphaël Gacon, Nicolas Cautain, Sébastien Bruas, Lucas Bergandi, Marine Fourteau
Doriți să intrați în lumea din spatele scenei, să aveți acces în culise? În acel spațiu unde artiștii își dau pe față sentimentele în timp ce își schimbă costumele?
Spectacolul „Liniște, se deschide cortina!” vă transpune în plină perioadă barocă, unde veți viziona un spectacol remarcabil. Veți rămâne cu gura căscată urmărind numerele realizate la înălțime de artiști în rochii aurii. Fantezia și glumele se împletesc; simțiți fiori la vederea unui menuet pe sârmă extrem de amuzant și de neconvențional. De fapt, urmăriți un spectacol de circ în care extraordinarele abilități tehnice sunt la vedere.
Cu ajutorul dumneavoastră, membrii trupei Les P’tits Bras pregătesc scena pentru un spectacol absolut genial.
Liniște, se deschide cortina!
Trailer: https://vimeo.com/365232836
- Ce-ați făcut cu părul meu?! / Get your Head Together
Sienta la Cabeza
Spectacol de hairdressing și muzică
Spania
decorul Fafá Franco
sound design Nick Prescott
light design Fafá Franco
muzica Nick Prescott
performeri: Fafá Franco, Tatiana da Silveira, Nick Prescott (DJ)
Ce este „Ce-ați făcut cu părul meu”? Să fie spectacol, să fie ritual?
Este un spectacol de stradă insolit, o invitație provocatoare extinsă spectatorilor de a deveni protagoniștii unei transformări și ai unei experiențe radicale, printr-un coafat de neuitat pe ritmul muzicii. Producția are la bază curajul participanților de a da frâu liber excentricilor stiliști să le aranjeze părul; astfel, se trezește curiozitatea tot mai multor trecători, atrași în lumea fantastică a invențiilor vizuale și sonore, în care obiecte cotidiene dau tușa finală sculpturilor realizate live pe capetele participanților.
Trailer: https://vimeo.com/318259478
- Concert live Cinema Tropico
Muzică
Puerto Candelaria
Columbia
Voce: Catalina Calle Rodriguez
Clape, voce: Juan Diego Valencia
Saxofon: Lucas Tobón Giraldo
Trombon: Klennder Rosales
Bass și voce: Eduardo González
Tobe: Didier Martínez
Inginer sunet: Gabriel Vallejo
Manager turneu: Juan Felipe Arango
Puerto Candelaria este cea mai îndrăzneață, controversată și inovatoare propunere muzicală a Columbiei din ultimele decenii. O explozie de sunete ce a depășit granițele, a ironizat diverse acțiuni și a influențat cursul scenei muzicale independente din America Latină.
Puerto Candelaria e un loc imaginar, și totodată cât se poate de real, unde regăsim nu doar muzică, ci și teatru, dans, umor – resurse utilizate de membrii trupei pentru a zugrăvi cu aciditate și ironie absurditatea vieții în Columbia.
O vizită în Puerto Candelaria reprezintă o incursiune în profunzimea sunetelor columbiene tradiționale, dar care răsună îndrăznețe, cu note de realism magie și tot felul de alte influențe culese de-a lungul călătoriilor (respectiv a porturilor vizitate de Vaporul Candelaria), precum și inspirația nesfârșită a lui Sargento Remolacha (Juancho Valencia, „Sergentul Sfeclă”, regizor și pianist), care a ridicat ancora la 16 ani și pentru care nu există cale de întoarcere.
Compania a inventat ritmuri contradictorii, precum cumbia rebelde underground și jazz columbian, câștigând un Premiu Latin Grammy pentru cel mai bun album cumbia/vallenato.
Web: https://www.puertocandelaria.com/
ALEEA CELEBRITĂȚILOR
Aleea Celebrităților din Sibiu a fost inaugurată în 2013, în Parcul Cetății, când Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu aniversa 20 de ani. Stelele de pe aleea pietonală trasează simbolic un drum, de la Sala Thalia, primul teatru construit în România, în 1788, către locul unde va fi construit noul teatru.
Așezate în centrul orașului, între primul și al doilea zid de apărare, stelele și, implicit, personalitățile cărora le este acordată distincția „cuceresc” urbea, devin „oameni ai cetății”. Aleea este un loc permanent de celebrare, de recunoaștere publică a meritelor și a contribuției unor mari personalități la dezvoltarea cultural-artistică a lumii.
Aleea Celebrităților are o identitate proprie fiind, întâi de toate, conceput ca un eveniment cultural care recunoaște merite cultural-artistice, dar, totodată, aduce la un loc publicul larg cu oameni valoroși, în carne și oase sau prin ecourile realizărilor lor, proiectate în evenimentele din cadrul FITS. Aleea Celebrităților s-a născut între trecut și viitor, iar în fiecare an, în timpul FITS, vor fi adăugate nume importante din lumea teatrului, a dansului, a artelor spectacolului.
În 2020 vor primi o stea pe Aleea Celebrităților:
SASHA WALTZ (coregraf)
ISRAEL GALVAN (coregraf, dansator de flamenco)
DENIS O’HARE (actor, cântăreț, actor)
JAN LAUWERS (regizor)
AKRAM KHAN (coregraf, dansator)
HELMUT STÜRMER (scenograf)
BURSA DE SPECTACOLE
Cea de a XXIV-a ediție a Bursei de Spectacole de la Sibiu are loc în perioada 15-20 iunie 2020.
După cum știți, evenimentul reprezintă o importantă rețea culturală, singura de gen din SE Europei,
care se adresează tuturor profesioniștilor din domeniul artelor spectacolului și care mijlocește
legătura dintre festivaluri și artiști, companii independente și instituții de stat.
O agenda specială este alcătuită în fiecare an de organizatori, în așa fel încât participanții la Bursă au
numeroase oportunități de a contracta diverse colaborări, dar iau parte și la dezbateri pe teme de
actualitate în domeniul artelor spectacolului, conferințe, prezentări și workshop-uri cu specialiști
recunoscuți la nivel mondial.
Informații complete despre perioadele de înregistrare, tipurile de pachete de participare și
recomandările organizatorilor sunt disponibile pe site-ul oficial FITS, secțiunea Bursa de Spectacole.
Mai mult, pentru a veni în sprijinul celor care își desfășoară activitatea în domeniul artistic,
organizatorii oferă celor interesați reduceri substanțiale pentru înscrierile la Bursa de Spectacole
până pe 29 februarie.
Termenul final de înscriere pentru această ediție este 31 martie 2020.
Activitate și program Micro-Folie
Muzeul digital: Începând cu acest an, Muzeul digital găzduiește zilnic prezentări tematice inspirate din patrimoniul extraordinar al celor mai importante instituții culturale pariziene. Porțile sunt deschise oricui dorește să intre în cntact cu picturi, compoziții muzicale, sculpturi, spectacole de teatru și de operă sau obiecte de patrimoniu, indiferent de vârstă, gusturi sau categorie socială. Prin acest demers Micro-Folie Sibiu își propune deopotrivă să atragă instituțiile școlare într-un parteneriat stabil și dinamic, precum și să ofere oricărui sibian, turist, pasionat de artă și de noi tehnologii, posibilitatea de a accesa informații prezentate într-un mod atractiv.
Un prim pas în acest demers de atragere a grupurilor școlare și nu numai l-a marcat propunerea unui playlist ce cuprinde nouă tematici distincte, câte una destinată fiecărei luni calendaristice, până în iulie 2020:
Februarie – Iubire
Martie – Femei
Aprilie – Scandalos!
Mai – Chipuri
Iunie – Autoportret
Iulie – Utopie
Cei care doresc să participe la aceste prezentări tematice sunt așteptați de luni până vineri, între orele 16- 17. Totuși, grupurile organizate care își fac o programare în prealabil pot accesa oricare dintre aceste tematici indiferent de intervalul orar ales. În afara acestor conferințe tematice, oricine este binevenit în muzeu pentru a descoperi pe cont propriu, prin intermediul tabletelor, conținuturile culturale oferite de colecțiile digitalizate Micro-Folie, care înmagazinează peste 600 de opere de artă din toate domeniile.
Realitatea virtuală (VR): Echipați cu ochelari, telefoane și căști de ultimă generație, vizitatorii vor putea accesa aproximativ 40 de video-uri preluate de pe canalele Arte, pentru a experimenta, în varianta 360˚, explorări subacvatice, zboruri pe deasupra munților, dar și recitaluri de muzică ori vizite ghidate în muzee importante ale spațiului occidental.
Fab Lab: Conceput ca un spațiu flexibil care poate funcționa fie ca ludotecă, fie ca atelier în care copiii vor fi asistați de diverși traineri, această alveolă a Micro-Folie le va oferi participanților posibilitatea de a lucra cu imprimante 3D și markere inteligente, pentru a crea sau personaliza diverse obiecte sau desene.
O altă inițiativă destinată în special elevilor pasionați de tehnologie o reprezintă atelierul de robotică organizat în Fab Lab, coordonat de cadre didactice universitare ale Facultății de Inginerie a ULBS. Acest atelier, conceput special pentru elevi, indiferent de gradul lor de pregătire în domeniu, are la bază un material didactic bine structurat ce permite participanților o inițiere graduală în modul de înțelegere,
proiectare, asamblare a unui robot. Astfel, cu ajutorul informațiilor structurate de coordonatori, precum și cu ajutorul imprimantelor 3D din Fab Lab, participanții construiesc de la zero un robot pe care îl pot personaliza în funcție de dorințele lor. Activitatea cu un grup poate varia între două și trei luni, cu o întâlnire săptămânală.
Program Micro-Folie Sibiu: luni – vineri 10-17
Preț bilet: 5 lei (adulți); 2 lei (copii/elevi/studenți)
Planificare program + bilete FITS 2020
Program INDOOR + OUTDOOR: 1 martie
Program integral (+EVENIMENTE SPECIALE): 27 martie
Biletele în vânzare: 27 martie