Știm cu toții că punga de plastic a devenit unul dintre cei mai mari dușmani ai omenirii, dar, din fericire, există oameni și organizații care încearcă să schimbe acest lucru și să-i convingă pe cât mai mulți dintre noi să renunțe la acest obicei nociv.
Atelierul de Pânză este o astfel de organizație, dar care mai are și calitatea că 30% dintre angajați sunt persoane cu dizabilități. Andreea Savin, manager la Atelierul de Pânză, ne-a răspuns la câteva întrebări despre misiunea și business-ul social pe care l-au dezvoltat.
Cum s-a ajuns la dezvoltarea acestui atelier social? „Proiectul a fost iniţiat în anul 2009 de către ViitorPlus – asociaţia pentru dezvoltare durabilă, cu ajutorul unui grant de 6.000 dolari primit din partea unei companii. Fiind la început de drum, membrii asociației noastre au gândit diverse modalități prin care ar putea veni în sprijinul comunității prin creionarea unor proiecte de dezvoltare durabilă. Unul dintre aceste proiecte este „Atelierul de Pânză”, o inițiativă prin care încercăm să îmbinăm armonios grija pentru mediu, cea pentru oameni, precum și soluția economică prin care ne putem auto-susține. Altfel spus, suntem un business social creat pentru oameni și pentru mediu. Practic, plecând de la ideea de a oferi o alternativă la nociva pungă de plastică, am creat o alternativă prietenoasă cu mediul, o sacoșă de calitate care, pe lângă faptul că este extrem de frumoasă, este și foarte trainică, putând fi reutilizată ani de-a rândul. Folosim materiale textile naturale (bumbac 100% netratat, nevopsit și neînălbit), promovăm economia locală achiziționând țesătura din România, tocmai pentru a diminua producerea gazelor cu efect de seră, rezultate în urma transportului, promovăm principiul zero waste (refolosim resturile de material rezultate în urma procesului de croire) și folosim o etichetă din hârtie reciclată.”
Ce înseamnă mai exact că Atelierul de Pânză este o unitate protejată acreditată? „Încă din anul 2009, unii dintre angajații Atelierului nostru erau persoane din medii defavorizate sau persoane cu dizabilități. Așadar, componenta socială era prezentă încă de la începutul activității noastre. Întrucât știam că în România rata șomajului în rândul persoanelor cu dizabilități este de 90%, am decis să venim cu o soluție. Am angajat persoane cu dizabilități și le-am ajutat în procesul de integrare pe piața muncii, generându-și venituri suplimentare din munca pe care o realizează. Conceptul de unitate protejată autorizată presupune ca 30% dintre angajații unui întreprinderi să fie persoane cu dizabilități. Astfel, din cei 11 angajați ai noștri, 5 sunt persoane cu dizabilități, iar din anul 2011, suntem autorizați ca unitate protejată de către Ministerul Muncii și Justiției Sociale prin Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități.”
Despre cele mai mari provocări, Andreea ne spune: „Fiind un business social, provocările sunt multe și constante, dar pentru cei care sunt de-a dreptul pasionați de ceea ce fac, așa cum suntem noi, tocmai acest aspect reprezintă frumusețea atelierului nostru. În mare parte funcționăm ca orice alt business: ținem contabilitatea specifică unui atelier de producție, angajăm oameni, desfășurăm activități de marketing, realizăm și distribuim produsele noastre către clienți, gândim și implementăm strategii de vânzare. Așadar, o provocare constantă o reprezintă profitabilitatea, ca în orice alt business. În permanență trebuie să gândim modalități prin care proiectul nostru să se auto-susțină. Dacă la începutul proiectului, veniturile economice din vânzarea sacoșelor nu au fost suficiente pentru a ne acoperi cheltuielile și am fost susținuți prin granturi pentru întreprinderi sociale, între timp am atins o anumită maturitate a business-ului și am reușit să devenim profitabili. Una dintre modalitățile prin care am reușit să ne susținem a fost legislația care proteja locurile de muncă ale persoanelor cu dizabilități angajate în cadrul unităților protejate. Din păcate, în toamna anului 2017, beneficiile fiscale pentru aceste unități protejate au fost desființate, motiv pentru care ne-am văzut nevoiți să ne adaptăm modelul de business la noul context fiscal. Comenzile au scăzut, iar capacitatea de auto-susținere a atelierului a avut de suferit, așadar pentru prima dată în istoria organizației, am fost nevoiți să disponibilizăm personal.”
Despre materialele folosite și despre cât de greu e procesul de obținere și transformare: „Produsele din gama Puzzletex sunt realizate din deșeuri textile care, adesea, ne sunt donate de către companii care preferă să ofere o a doua șansă fragmentelor de deșeuri textile rămase în urma procesului de producție. Noi le transformăm în accesorii vestimentare, în produse cu o durată lungă de viață, evitând ca ele să fie incinerate sau să ajungă direct la groapa de gunoi. Procesul de transformare este unul extrem de creativ și presupune o adevărată muncă de echipă. De la croitori, maistru-croitor, până la managerul de proiect, cu toții participăm la partea de creație și cu toții avem un singur scop: produsele Puzzletex sunt pe cât de colorate și de frumoase, pe atât de trainice și de interesante.”
Un lucru pe care puțini îl știu despre produsele Atelierului de Pânză este: „Produsele noastre reprezintă dovezi clare de consum responsabil, de eforturi canalizate în direcția dezvoltării durabile, iar fiecare produs reprezintă pentru noi o reușită. Până acum cele 210.000 sacoșe de pânză produse în Atelierul nostru au înlocuit 31,3 milioane de pungi de plastic, în vreme ce 1.400 kg deșeuri textile au devenit cu ușurință peste 5.000 produse Puzzletex, împiedicând aceste deșeuri să ajungă la groapa de gunoi. Și, pe lângă toate aceste reușite, produsele marca Atelierul de Pânză au oferit, de-a lungul celor aproape 10 ani de existență, 11 locuri de muncă unor persoane cu dizabilități!”
Despre feedback-ul primit de la clienți, Andreea spune: „Feedback-ul este unul extrem de pozitiv! Clienții noștri ne contactează fie pentru că respectă aceleași principii pe care noi le promovăm, fie pentru că vor să susțină misiunea noastră socială sau pur și simplu pentru că produsele sunt pe placul lor. Primim atât comenzi online de la clienți persoane fizice, cât și de la clienți persoane juridice, iar feedback-ul este îmbucurător. Avem clienți care revin an de an cu una sau mai multe comenzi, avem clienți care vin spre noi tocmai prin aceste recomandări, dar și clienți care, încă de la prima comandă, sesizează calitatea țesăturii și cusăturii produselor noastre, calitatea graficii, precum și grija noastră constantă pentru nevoile lor. Am creat o mică comunitate de care suntem mândri nu prin numărul de followers, ci prin implicarea lor!”
Unde pot bucureștenii să găsească produsele Atelierului de Pânză: „Produsele din gama standard se pot comanda direct de pe site-ul nostru atelieruldepanza.ro sau se pot găsi la anumite târguri și evenimente publice. De asemenea, produsele pot fi găsite și în câteva magazine din București, precum Gift Shop-ul Grădinii Botanice, MioBio sau alte magazine de suveniruri. Produsele personalizate realizate pentru companii se comanda direct la adresa noastră contact@atelieruldepanza.ro”
Dacă Bucureștiul ar fi o persoană, Atelierul de Pânză ar vedea-o astfel: „Dacă Bucureștiul ar fi o persoană, cred că ar fi una care tinde spre mai bine, care își dorește să evolueze. Și, deși se confruntă cu poluare, începe ușor-ușor să facă alegeri sustenabile, precum noile autobuze electrice, numărul crescut de bicicliști și trotinete, dar mai ales dorința Bucureștiului de a înlocui plasticul cu soluții alternative, cum ar fi sacoșele de pânză!”
Despre planurile de viitor, Andreea spune: „În primul rând, să fim cât mai sustenabili! Să găsim materia primă cu cel mai mic impact asupra mediului, să continuăm misiunea socială, să creștem numărul de angajați în cadrul unității protejate și să contribuim la creșterea consumului responsabil. Vrem să ne reinventăm la capitolul piețe noi de desfacere și produse oferite, să menținem și să dezvoltăm colaborările actuale cu partenerii noștri care respectă și promovează aceleași principii ale dezvoltării durabile.”
Articol de Gruia Dragomir, Redactor Zile şi Nopţi Bucureşti