Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 11/09/2018
Arhiva Zile si Nopti

Interviu | Ingo Tegge și Xavier Leroux de la Clujotronic

Zile si Nopti De Zile si Nopti
Comentarii Interviu | Ingo Tegge și Xavier Leroux de la Clujotronic Share Interviu | Ingo Tegge și Xavier Leroux de la Clujotronic


De 7 ani, clujenii se bucură de Clujotronic, acel festival cu porțile deschise tuturor, care aduce împreună două lumi aparent create în antiteză: arta și tehnologia.

Evenimentul este creat în urma unei colaborări dintre două instituții culturale proeminente din oraș, Centrul Cultural German și Institutul Francez, care la rândul lor îmbină „lecțiile” învățate în țările de origine și le aduc mai aproape de clujeni. Clujotronic reprezintă, practic, trei zile de celebrare a artei, transpuse în trei culturi diferite. Anul acesta, publicul este așteptat să descopere o nouă ediție la Muzeul de Artă Cluj-Napoca, noul loc de desfășurare al evenimentului.

Ne rămân, însă, foarte multe de zis despre acest festival. Multe întrebări despre povestea de început, detalii din culise, sau surprize pentru 2018 își găsesc acum răspunsul în discuția cu cei doi directori ai instituțiilor culturale: Ingo Tegge (de la Centrul Cultural German) și Xavier Leroux (de la Institutul Francez). Vă invităm să aflați de la ei mai multe despre Clujotronic și, apoi, să fiți prezenți la festival în perioada 28-30 septembrie. Lectură plăcută!

 

  1. Se împlinesc deja 7 ani de Clujotronic. Cum a început festivalul și ce v-ați propus prin el?

Ingo: Prima ediție Clujotronic a avut loc în 2012, pornind de la ideea lui Fabian Mühlthaler și Christophe Pomez, pe atunci directori ai Centrului cultural german, respectiv Institutului francez. Ideea de bază a Clujotronic a fost întotdeauna îmbinarea lumilor artei și tehnologiei. Credem că adevărata inovație se naște la intersecția acestor două sectoare. Mai mult decât atât, Clujotronic se dorește a fi un simbol puternic, vizibil, al colaborării pan-europene dintre Germania, Franța și România. Și în final, dorim să prezentăm clujenilor un festival în care pot experimenta noi tehnologii la prima mână.

Xavier: Marile atuuri ale Clujului din ultimii ani sunt creativitatea artistică și dezvoltarea accelerată a sectorului IT, iar acest festival a fost creat pentru a aduce împreună aceste două lumi și a le încuraja să se inspire reciproc. Un element central s-a păstrat încă de la prima ediție: ideea de a invita artiști din domeniul artelor digitale și muzicii electronice din cele trei țări: Franța, Germania și România și de a crea contextul potrivit pentru ca ei să colaboreze, rezultatul fiind ceva inedit atât pentru ei cât și pentru publicul local. Pe parcurs, s-au adăugat jocurile video independente, game jam-ul, atelierele…

 

  1. Cum au ajuns aceste două instituții culturale să colaboreze?

Xavier: Cooperarea franco-germană este o tradiție în cele două țări dar și în afara frontierelor. Există de altfel un fond cultural franco-german care finanțează proiecte peste tot în lume. Anul acesta, acest fond ne-a ajutat în crearea unei aplicații de realitate augmentată pe tema patrimoniului la București, Cluj și Timișoara. Când lucram la Ambasada Franței din Kosovo, am finanțat renovarea unui pod istoric și a unei biserici ortodoxe în parteneriat cu Ambasada Germaniei și UNESCO. Aș adăuga că, alături de Franța, Germania este unul dintre cei mai importanți actori culturali din lume, ceea ce se uită uneori din cauza succeselor sale industriale. Cooperarea dintre noi în cadrul festivalului Clujotronic s-a îmbogățit anul acesta și cu participarea British Council, care va aduce câteva jocuri video inedite în festival.

Ingo: Germania și Franța au o lungă tradiție de prietenie și de colaborare, oficializată pentru prima dată în 1963 prin Tratatul de la Elysee. În baza ideilor împărtășite, se nasc deseori colaborări între organizații culturale din cele două țări. Aici în Cluj a existat întotdeauna un schimb de idei între centrul cultural german și cel francez, din care a apărut o colaborare care a condus la mai multe proiecte comune, Clujotronic fiind cel mai mare și mai vizibil dintre ele.

  1. Cum vi se pare piața de evenimente culturale din Cluj, comparativ cu ce ați văzut în Franța/Germania?

Ingo: Sunt foarte impresionat de abundența și varietatea vieții culturale din Cluj. De la operă la reprezentații experimentale, de la „școala de pictură de la Cluj” la mari festivaluri muzicale, poți găsi o diversitate uimitoare în programul cultural din Cluj. Unele aspecte ale vieții culturale de aici îmi amintesc de Berlin, unde mi-am petrecut anii de studenție.

Xavier: Clujul este o permanentă surpriză, cu sesiuni de mapping inedite realizate de artiști talentați precum Lucian Matei, instalații interactive, artiști precum pictorul realist Șerban Savu sau artiști militanți precum Cristian Rusu. Am sentimentul că orașul Cluj este condus de imagine și inovație, este deci ușor să atragă artiști din Germania sau Franța. Dinamica culturală este, de asemenea, animată de personalități ieșite din comun, precum efervescentul director al Muzeului de Artă Lucian Năstasă-Kovacs sau Profesorul Sbîrciu. În același timp, Clujul este special pentru că Centrul cultural german, Institutul francez (care are o incredibilă galerie, La Cave), Fabrica de Pensule, Centrul de interes sau H33 cooperează pentru a oferi un program foarte dens: publicul are mult noroc!

 

  1. Ce surprize ne așteaptă la Clujotronic 2018?

Ingo: Cea mai vizibilă schimbare de anul acesta este noul spațiu de desfășurare a festivalului: în Muzeul de Artă. Clujotronic este pentru toți cei interesați de artă și tehnologie și dorim să facem festivalul cât mai accesibil – ceea ce sperăm să reușim odată cu noua amplasare. De asemenea, vom avea mai multe puncte de atracție în cadrul expoziției de jocuri video independente, unde vizitatorii vor putea încerca jocuri video inovatoare și experimentale și jocuri de realitate virtuală.

Xavier: Alex Augier ne va surprinde cu un formidabil one man show muzical și un spectacol de lumini în seara deschiderii, 28 septembrie. Vom avea, de asemenea, numeroși artiști germani și români, jocuri video și o expoziție prin care veți descoperi patrimoniul francez cu ajutorul realității augmentate. O instalație inedită anul acesta va fi „sculptura” cinetică interactivă Mickeyphon, inspirată de celebrul personaj Mickey Mouse. Avem, deci, lucruri interesante și amuzante atât pentru adulți, cât și pentru copii și adolescenți.

 

  1. Deși propune o mulțime de evenimente diferite, e interesant că festivalul totuși este cu acces liber. Cât de greu este să organizezi un asemenea proiect și să păstrezi accesul gratuit?

Xavier: Într-adevăr nu e ușor. Partenerii și sponsorii noștri (Orange și BRD în special) ne susțin cu fidelitate, dar ne-am dori să atragem și alți parteneri pentru a ajuta festivalul să crească și să devină o referință europeană în domeniul artelor digitale și interactive.

Ingo: Sincer, e destul de greu să faci un festival cu resursele financiare foarte limitate de care dispunem. Este posibil datorită muncii și dedicării echipelor noastre și datorită ajutorului dat de voluntari, prieteni și parteneri care fac ca totul să se lege. Cu toate acestea, ne dorim să păstrăm intrarea liberă la Clujtronic și pe viitor.

 

  1. Ce așteptări aveți, la nivel personal, de la eveniment?

Xavier: Anul acesta mi-aș dori ca un nou public tânăr să se alăture publicului underground pe care îl cunoaștem bine, pentru a descoperi importanța patrimoniului într-un mod distractiv, și să își dorească să învețe franceza sau germana, sau chiar ambele!

Ingo: Aștept cu nerăbdare multe evenimente din cadrul festivalului. Show-urile celor de la Skinnerbox din Germania și a lui Alex Augier din Franța, de exemplu. De asemenea, vom avea niște jocuri video și de VR foarte distractive și experimentale pe care îmi doresc să le încerc. Ca organizator, îmi doresc să ajungem la și mai mulți oameni față de anii trecuți, datorită amplasării mai centrale. Și cea mai mare speranță pe care o am este să reușim din nou să creăm o platformă și o atmosferă care să permită oamenilor din cele două sectoare: artă și tehnologie să se întâlnească, să se cunoască și să schimbe idei.

 

  1. Unde vă doriți să ajungă Clujotronic în edițiile viitoare?

Xavier:  Suntem foarte curioști cum va ieși această a 7a ediție într-un loc de patrimoniu ultracentral! Rămânem însă deschiși și către alte opțiuni de spații și formate în anii care urmează.  

Ingo: Ne dorim să păstrăm Clujotronic în centrul orașului, cât mai accesibil. Am organizat festivalul în mai multe locuri până acum, ajungând anul acesta la muzeul de artă. Suntem întotdeauna deschiși să încercăm spații noi și interesante, dar este prea devreme încă să vă spun unde vom fi în anii viitori.

Despre intervievați:

Ingo Tegge are experiență atât în lumea culturală, cât și în cea de business și crede că adevărata inovație este atinsă atunci când cele două se întâlnesc. Născut în nordul Germaniei, a lucrat în Africa de Sud, Nigeria, Germania și România. După ce a absolvit Freie Universität Berlin, și-a început cariera în cadrul Institutului Goethe, instituția culturală externă a Germaniei. După doi ani în Africa, a trecut la o firmă de consultanță specializată în managementul inovației în apropiere de Stuttgart, înainte de a reveni pe scena culturală la începutul anului 2016, când a preluat postul de director al Centrului cultural german din Cluj-Napoca.

Xavier Leroux a lucrat în sectorul educativ și cultural în Germania, în Mali, Kosovo, India și China. Înainte de a prelua postul de director al Institutului francez din Cluj, a fost atașat al Ambasadei Franței din Pristina și director al Alianței franceze din Nanjing. A absolvit un masterat european de guvernanță și administrație. Domeniile sale de interes sunt geopolitica, Asia, patrimoniul și regia de film.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută