Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 31/10/2017
Arhiva Zile si Nopti

Interviu cu Mihai Proca

Zile si Nopti De Zile si Nopti
Comentarii Interviu cu Mihai Proca Share Interviu cu Mihai Proca


Mihai Proca este președinte al Asociației Tură în Natură și unul dintre cei mai înfocați promotori ai mersului pe bicicletă din Sibiu. Și datorită lui avem astăzi trasee de cicloturism în preajma orașului, panouri informative pentru bicicliștii din Sibiu și copii informați care știu să circule corect cu bicicleta. Am stat de vorbă cu Mihai Proca despre proiectele implementate anul acesta, despre planurile de viitor, dar și despre cum se mai circulă prin Sibiu.

 

”Deși numărul bicicliștilor din Sibiu este tot mai mare situația infrastructurii este tot mai proastă”

 

Pentru că imediat vine zăpada și sezonul de mers cu bicicleta este aproape te final, te-aș întreba pentru început cum a fost anul 2017 pentru Asociația Tură în Natură? Ce proiecte ați desfășurat?

În 2017 ne-am concentrat pe activitățile clasice de acum ale asociației: marcarea de trasee, organizarea de concursuri, organizarea de ture de bicicletă, influențarea deciziilor autorităților pentru îmbunătățirea vieții în comunitatea sibiană. Anul acesta am continuat colaborarea cu primăria Rășinari pentru marcarea de trasee cicloturistice și de bicicletă în jurul acestei localități pentru a pune în valoare potențialul turistic al zonei de la poalele munților Cindrel. Duminică 22 octombrie am finalizat cu succes a doua ediție a concursului de ciclism Sibiu Gușterița MTB. Dacă în 2016 la prima ediție au fost în jur de 150 de participanți, anul acesta așteptările ne-au fost depășite de cei peste 250 de cicliști care au dorit să ia parte la unul dintre puținele concursuri de ciclism ”fără taxă de participare” din țară.  Sunt de amintit și colaborările pe care le-am avut cu Turul Ciclist al Sibiului, în cadrul căruia am organizat concursul ”Green Day Kids” dedicat copiilor până în 14 ani și cea cu Asociația Sibiu Challenge pentru organizarea concursului Duathlon Challenge.

Anul acesta am continuat și acțiunile de lobby pe teme precum infrastructura pentru biciclete din Sibiu, spațiile verzi, amenajarea malurilor Cibinului, ș.a.m.d alături de alte asociații sibiene dintre care amintim Asociația ”Cu Verdele-n Sus”, Fundația Comunitară Sibiu și Ordinul Arhitecților din România filiala Sibiu – Vâlcea.

Din contactele pe care le ai cu alți sibieni pasionați de mersul pe bicicletă, cum ți se pare că evoluează lucrurile în Sibiu? Sunt mai mulți, ori mai puțini bicicliști, există susținere din partea autorităților?

Deși numărul bicicliștilor din Sibiu este tot mai mare situația infrastructurii pentru biciclete în Sibiu este tot mai proastă. Nu doar că nu se mai face nimic pentru îmbunătățirea infrastructura de biciclete dar chiar pistele existente se șterg, fără un efort din partea autorităților de a le reface. Aflăm din când în când din presă că o să avem proiecte majore în infrastructura pentru biciclete prin intermediul Planului de Mobilitate al Sibiului însă rezultatele sunt zero deocamdată. Nu știu cât este dezinteres sau birocrație însă rezultatul este, așa cum am mai spus-o, faptul că orașul Sibiu se sufocă la propriu. Fără investiții importante, cât mai curând posibil, în infrastructura pentru biciclete (și nu vorbim doar de marcarea de piste de biciclete) precum și dezvoltarea de noi spații verzi în oraș vom ajunge în curând să ne înecăm cu praful din construcții și noxele de la mașini.

Se pare că interesul major al autorităților locale se îndreaptă spre infrastructura pentru mașini (amenajări de străzi, parcări, etc.) și pentru proiectele imobiliare în detrimentul infrastructurii pentru deplasarea cu bicicleta. Ce uită autoritățile este că oamenii au nevoie să respire aer curat și în oraș nu doar la Păltiniș.

Autoritățile sibiene au fost informate de mai multe ori de asociația noastră că numărul celor care ar folosi bicicleta în deplasările zilnice prin oraș ar fi mult mai mare în condițiile în care aceștia s-ar simți în siguranță. Din păcate teama de a fi loviți de una dintre tot mai multele mașini din Sibiu îi face să se gândească de două ori înainte de a ieși cu bicicleta în oraș. Deci trebuie cât mai curând contruită o infrastructură sigură pentru biciclete în Sibiu după modele din țările civilizate (Olanda, Danemarca, Norvegia, Suedia, Germania) care promovează masiv acest tip de deplasare.

La un moment dat a fost o dezbatere destul de aprinsă în Sibiu pe tema câinilor lăsați liberi care atacă bicicliștii. Știi să se fi încheiat cu vreun rezultat concret?

Din păcate nu am nici o informație cum că această problemă specifică împrejurimilor Sibiului s-ar fi rezolvat în vreun fel.

Cum ți se pare că se circulă cu bicicleta în municipiul Sibiu, în anul de grație 2017? E o soluție reală?

Se circulă periculos. Au fost chiar anul ăsta câteva accidente în care bicicliștii au fost loviți de mașini. Din fericire nici unul nu a fost soldat cu deces însă sănătatea bicicliștilor a fost afectată semnificativ. Soluții sunt dar ele țin în principal de autorități. Iar soluțiile trebuie să fie puse în practică cât mai curând până când să ajungem să vorbim la trecut de un biciclist.

Ce planuri și proiecte are Asociația Tură în Natură pentru 2018?

Ne propunem să continuăm activitățile clasice ale asociației și sperăm să avem oportunitatea de a dezvolta proiecte noi pentru bicicliștii sibieni. Și mai sperăm ca autoritățile să ne contacteze atunci când iau decizii legate de infrastructura pentru biciclete sau când dezvoltă proiecte pe această temă pentru a le transmite punctul de vedere al bicicliștilor sibieni. Cred că numai așa planurile și proiectele lor pe această temă nu vor fi doar simple investiții fără utilitate publică.

 

Interviu realizat de Ștefan Dobre

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută