Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 26/05/2017
Arhiva Zile si Nopti

Falsificatorii de bani – Recenzie carte

Zile si Nopti De Zile si Nopti
Comentarii Falsificatorii de bani – Recenzie carte Share Falsificatorii de bani – Recenzie carte

Prin Falsificatorii de Bani, André Gide devine unul dintre romancierii novatori ai secolului al XX-lea, înscriindu-se cronologic pe lista de precursori ai Noului Roman. Publicat în 1925, romanul dezvoltă tehnica de punere în abis (mise en abîme). Personajul Édouard relatează în jurnalul său despre o carte pe care plănuiește să o scrie, numită Falsificatorii de bani, titlul pe care autorul însuși l-a dat cărții care se scrie în fața noastră. Prin acest personaj se conturează, deci, ideea de punere în abis.

Acțiunea romanului poate fi relatată în doar câteva cuvinte, fiind în sine greu de urmărit. Miza principală a cărții o constituie tehnica narativă. Totuși, construcția sa lasă loc unor personaje centrale: Édouard, Bernard, Olivier, Laura – în jurul lor se desfășoară acțiunea-nucleu a romanului. Pentru ca din acest nucleu să se extindă idei conexe, autorul introduce o nouă suită de personaje: bătrâni senili (domnul La Pérouse – profesor de pian) sau copii care se ocupă cu falsificarea banilor (Georges, Phiphi, Leon), personaje recurente în cartea pe care Édouard plănuiește să o scrie. Dar nu despre acești falsificatori vrea Gide să ne vorbească, ci despre autorii care pot fi numiți astfel. Ne referim aici la Édouard, vocea lui Gide, de fapt, ba chiar și la acesta din urmă.

" "

Drept consecință, Falsificatorii de bani a fost numit și un roman în roman, impropriu spus, totuși, deoarece mult pregătitul roman al lui Édouard ne va rămâne inaccesibil. Având conștiența scrierii sale, ni se creează iluzia că adevăratul autor este Édouard. Prin urmare, majoritatea întâmplărilor din romanul lui Gide ni se dezvăluie prin intermediul jurnalului lui Édouard – introdus de autorul cărții. Martor indirect al unor întâmplări, protagonistul simte nevoia de a le transpune în jurnalul său, fiind astfel considerat un falsificator.

Insolit teoretician al literaturii, Gide compară această metodă a punerii în abis cu două oglinzi puse față în față, în care rama uneia se refletă la nesfarșit în cealaltă. Dar, pentru că substanța romanul lui Édouard rămâne în ceață, reflexia, susține romancierul, are o finalitate.

Falsificatorii de bani, un roman care sporește chiar și atenția celor mai pasivi cititori, se găsește în ediția din 2016 a editurii Rao și poate fi achiziționat la R&R bookstores & coffehouses de pe Republicii.